Ahad, 30 Oktober 2011

Anda mengambil bahagian dalam satu pertandingan bahasa sebagai pemidato pihak pembangkang. Tajuk perbahasan ialah, " Pelaburan asing di negara-negara sedang membangun lebih banyak mendatangkan kebaikan daripada keburukan". Sediakan teks perbahasan anda itu selengkapnya.

                                                  Andai tidak kerana bulan,
                                                        Takkan bintang terbit tinggi;
                                                  Andai tidak kerana keyakinan,
                                                        Takkan saya berdiri di sini.

     Terima kasih saudara pengacara majlis. Assalamualaikum dan salam 1Malaysia saya ucapkan kepada tuan pengerusi, panel hakim yang arif lagi adil, dif-dif kehormat, penjaga masa yang tidak lari dari landasan waktunya, pihak pencadang yang hormati, tuan-tuan dan puan-puan. Berdirinya saya pada pagi ini di dewan yang indah dan berseri ini adalah untuk membincangkan tajuk perbahasan yang berbunyi, "Pelaburan Asing di negara-negara Sedang Membangun Mendatangkan Lebih Banyak Kebaikan daripada Keburukan".
     Para hadirin yang dihormati,
     Walaupun sebentar tadi saya memperkenalkan tajuk perbahasan kita tetapi di sini  ingin saya tegaskan bahawa saya dan rakan-rakan saya yang berada di barisan pembangkang tidak bersetuju dengan pendapat ini. Kami tetap akan mengemukakan hujah-hujah kami bahawa pelaburan asing di negara-negara membangun mendatangkan keburukan daripada kebaikan. Sebelum itu, izinkan saya mendefinisikan tajuk perbahasan pada pagi ini. "Pelaburan asing", bermaksud modal dalam bentuk wang dan teknologi yang dibawa oleh negara maju atau syarikat asing ke dalam sesebuah negara. "Kebaikan", bermaksud membawa kesan-kesan positif. "keburukan", bermaksud membawa kesan-kesan negatif. "Negara-negara Membangun", bermakud dunia ketiga seperti Malaysia, Thailand, Indonesia dan Filipina yang baru mencapai kemerdekaan dan menuju ke arah negara maju.

                                               Pak Leman pergi ke bendang,
                                                      Sebelum itu mengasah parang,
                                               Berdirinya saya sebagai pembangkang,
                                                      Tidak gentar kepada pencadang.

     Pihak pencadang yang saya hormati, bukankah pihak pencadang mengetahui bahawa "Bumi mana yang tidak ditimpa hujan dan lautan mana yang tidak bergelora". Begitulah juga dengan pelaburan asing. Adakah anda pasti kedatangan mereka akan membawa kebaikan wahai pihak pencadang? Sesungguhnya pelabur-pelabur asing yang melabur di negara-negara membangun mempunyai tujuan lain selain matlamat mereka untuk memperoleh keuntungan yang besar. Bak kata pepatah, ada udang di sebalik batu. Mereka hanya menjadikan negara ini sebagai suatu 'persinggahan'. Saya berkata demikian kerana mereka melabur untuk mendapatkan keuntungan. Tahukah pihak pencadang bahawa negara-negara yang mempunyai pelabur-pelabur asing ini sebenarnya tidak bebas dari segi ekonomi di negara mereka sendiri? Sebagai contoh, renungkanlah apa yang berlaku di Filipina. Apabila presiden Filipina tidak mahu membaharui perjanjian berkenaan pangkalan tentera Amerika Syarikat, mereka cuba menarik balik segala pinjaman dan pelaburan dari negara itu. Justeru, presiden Filipina bagaikan kerbau dicucuk hidung terpaksa membaharui perjanjian ketenteraan dengan Amerika Syarikat.

      Tuan-tuan dan puan-puan,

      Hujah saya seterusnya ialah tentang pemindahan teknologi. Dalam hal ini, pelabur-pelabur asing tidak ikhlas. Hal ini dikatakan demikian kerana kebanyakan teknologi yang dibawa ke negara-negara sedang membangun tidaklah mesra alam dan boleh menjejaskan kesihatan pekerja dan memusnahkan alam sekitar. Lihatlah contoh yang berlaku di Bhopal, India. Kilang Union Carbide yang meletup telah mengeluarkan gas radioaktif dan menyebabkan 550,000  pekerja mengalami kecederaan  dan kesannya dapat dirasai sehingga sekarang, iaitu anak-anak yang dilahirkan telah mengalami kecacatan. Wahai pihak pencadang, renungkanlah apa yang berlaku di Papan, Menglembu pada tahun 1986. Asian Rare Earth telah melupuskan sisa toksik tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan dan berauts-ratus penduduk di Papan mengalami kanser. Adakah ini dikatakan keuntungan wahai pihak pencadang. Janganlah cuba menegakkan benang yang basah. Kebenaran tetap memihak kami - pihak pembangkang.

     Seterusnya, kesan buruk pelaburan asing ialah ke atas ekonomi negara kita dalam jangka panjang. Apa yang saya maksudkan di sini ialah bagaimana mereka mengaburkan mata kita semua dengan hanya memberi sedikit daripada keuntungan yang diperoleh sedangkan keuntungan yang berlipat ganda di bawa balik ke negara asal mereka. Buktinya UNCTAD telah mengadakan suatu kajina baru-baru ini dan kajian itu menunjukkan bahawa keuntungan yang mengalir dari negara-negara sedang membangun ke negara maju lapan kali ganda jumlah bersih modal pelabur asing. Wahai pihak pencadang, adakah kita sedar akan perkara ini? Tepuk dada tanya selera.

      Saudara dan saudari,

      Selain itu, kesan pelaburan asing juga dapat dirasai apabila negara-negara membangun mengalami kemelesetan ekonomi atau semasa ekonomi dunia merudum. Pelabur-pelabur asing yang membina kilang di negara-negara sedang membangun akan menutup kilang mereka dengan alasan mengalami kerugian atau muflis. Ketika itu, beribu-ribu pekerja akan diberhentikan daripada kerja. Masalah pengangguran akan berleluasa dan hal ini akan membawa kesan sampingan kepada negara-negara membangun. Dalam hal ini, pelabur-pelabur asing tidak ikhlas. Mereka hanya memirkan keuntungan. Oleh itu, jelaslah bahawa pelaburan asing memang mendatangkan keburukan kepada negara-negara sedang membangun.

     Sebelum salam penutup bicara, sebelum pergi tanpa berjumpa, saya ingin menegakkan pendirian kami bahawa, "Pelaburan asing membawa ebih banyak keburukan daripada kebaikan kepada negara-negara sedang membangun". Berani Hang Tuah kerana Taming Sarinya; Berani pemimpin kerana rakyatnya; dan berani kami kerana hujah kami yang jitu lagi bernas.

                                                  Jual kuih di luar sekolah,
                                                       Dibeli oleh si gadis Jawa;
                                                   Undur saya bukan mengalah,
                                                       Undur saya ada pembela.

Sekian, terima kasih.

Ramalan SPM 2011 Kertas 2 (KOMSAS)

2b) Cerpen:

1. Ibu dan Ceper.
2. Israk
3. Memori seorang Tua
4. Pahlawan Buntong

     Drama
1. Gelanggang Tuk Wali
2. Tiang Cengal Dinding Sayung

 2c) Prosa Tradisional

1. Pelayaran Yang Penuh Peristiwa
2. Merah Silu
3. Hikayat Langlang Buana
4. Hikayat Opu Daeng Menambun

 2d)  Sajak

1. Harga Remaja
2. Di perpustakaan
3. Digahayu Bahasaku
4. Kecek (v)

       Puisi:
1. Pantun empat kerat
2. Pantun Enam kerat

Rabu, 26 Oktober 2011

Ramalan Novel SPM 2011

Berdasarkan novel yang anda baca, huraikan persoalan yang terdapat dalam novel berkenaan.
Renyah:
Novel yang saya baca ialah Renyah. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah kepentingan ilmu dan pengalaman. Sebagai contoh, Datuk Dolhi membaca banyak buku sebagai persediaan sebelum menyampaikan ceramah. Selain itu, terdapat persoalan tentang kerajinan dalam memajukan diri. Sebagai contoh, Datuk Dolhi rajin melawat projek, pergi ke luar negara untuk mencari peluang perniagaan dan mencari rakan niaga. Juga terdapat persoalan penyalahgunaan pengaruh. Sebagai contoh, Tengku Munir, seorang ahli perniagaan dan juga kerabat diraja menggunakan tekanan dan ugutan supaya Hasnol meluluskan semua tender yang dipohon oleh syarikatnya. Persoalan lain ialah kegigihan dalam mencapai cita-cita. Sebagai contoh, Wahi gigih memajukan diri mengikuti kursus di Jepun sehingga diberi kepercayaan menerajui perniagaan Dolhi-Albert Holdings bagi menggantikan Datuk Dolhi.

Sutera Dalam Lukisan

Novel yang saya baca ialah Sutera Dalam Lukisan. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah sikap masyarakat yang prihatin dan belas kasihan kepada orang lain. Sebagai contoh, Adila prihatin dan belas kasihan kepada Bujei. Adilah berusaha untuk mengubah hidup Bujei. Selain itu, terdapat persoalan masyarakat yang suka menabur fitnah. Sebagai contoh, Alias banyak menyebar berita yang tidak benar dalam kalangan masyarakat kampung bahawa Bujei menghidap penyakit AIDS yang menyebabkan pertunangan Adilah dengan Faisal telah putus. Juga terdapat persoalan tentang amanah dalam menjalankan tanggungjawab. Sebagai contoh, Pak imam bersama-sama isterinya pergi ke rumah Sidang Saman sebagai wakil untuk merisik Adilah bagi pihak Alias sebagai menunaikan amanah kakaknya, Opah Arah. Persoalan lain ialah, kenangan pahit mengubah personaliti seseorang. Sebagai contoh, setelah dikecewakan oleh Faizal, Adilah membawa hati yang luka ke kampung bapa saudaranya dan menjadi seorang gadis yang berani dan tegas.

Kabus di Perbukitan

Novel yang baca ialah kabus di Perbukitan. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah perpishan ibu bapa menyebabkan anak-anak menjadi mangsa. Sebagai contoh, Kamarudin meninggalkan Salmah tetapi membawa bersam-sama Rahayu ke Indonesia menyebabkan pasangan kembar tersebut terpisah dan merindui antara satu sama lain. Persoalan lain ialah ikatan kekeluargaan yang erat. Sebagai contoh, Rahayu dijaga oleh ayah dan ibu tirinya, manakala Faridah dibela oleh ibunya sendiri. Namun, Rahayu sentiasa merindui kakaknya, Faridah. Selain itu, persoalan lain ialah sikap berdikari golongan siswqazah. Sebagai contoh, Azrul yang merupakan siswazah yang menganggur, berusaha untuk menjadi penternak kambing. Juga terdapat persoalan cinta terhadap alam sekitar. Sebagai contoh, Azrul aktif dalam program-program pemeliharaan alam sekitar.

Interlok

Novel yang saya baca ialah Interlok. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah sikap tolong-menolong tanpa mengira kaum. Sebagai contoh, Musa menyelamatkan Maniam apabila dia dipukul. Maniam pula menolong Seman untuk mendapatkan kerja di ladang. Selain itu, terdapat persoalan berhijrah demi mencari rezeki. Sebagai contoh, Kim Lock meninggalkan kampungnya menuju ke Tanah Melayu dan mencari rezeki dengan pelbagai cara. Persoalan lain ialah sikap manusia yang sanggup menindas orang lain. Sebagai contoh, keluarga Seman ditipu oleh Cina Panjang untuk mendapatkan tanah. Juga terdapat persoalan perjuangan untuk membebaskan negara dripada penjajah. Sebagai contoh, Lazim menggerakkan orang Melayu untuk menentang Malayan Union.

PAPA...(akhirnya kau tewas jua)

Novel yang saya baca ialah PAPA...(akhirnya kau tewas juga). Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah masalah dalam kehidupan berpoligami. Sebagai contoh, Julia sukar menerima hakikat bahawa ayahnya berkahwin lagi dalam keadaan ibunya yang masih koma. Selain itu, terdpat persoalan tentang pengorbanan seorang isteri terhadap suaminya. Sebagai contoh, Intan Muliana sanggup mengandung lagi walaupun dia mengetahui risiko yang akan dihadapinya. Juga terdapat persoalan tentang kegigihan dalam emnuntut ilmu. Sebagai contoh, Julia tetap cemerlang dalampelajarannya sehingg aberjaya melanjutkan pelajarannya ke UIA walaupun ibunya dalam keadaan koma.

Isnin, 24 Oktober 2011

Konsep Satu Malaysia telah diperkenalkan oleh Dato’ Sri Najib Bin Tun Abdul 
Razak setelah beliau secara sah dilantik sebagai Perdana Menteri Malaysia
 yang ke-6. Pelbagai infrastruktur seperti Klinik 1 Malaysia telah disediakan. 
Jelaskan konsep-konsep Satu Malaysia.

Pendahuluan :

• Satu Malaysia - gagasan bagi memupuk perpaduan dalam kalangan rakyat Malaysia
 yang berbilang kaum,     berteraskan 8 nilai penting yang seharusnya menjadi amalan
 setiap rakyat Malaysia: budaya     kecemerlangan, ketabahan, rendah hati, penerimaan,
pendidikan dan lain-lain.

• Merupakan satu pelengkap - membantu negara mengorak langkah demi langkah
  dalam menuju ke arah    kemajuan dan kemakmuran negara• Aspirasi negara, yakni
  Wawasan 2020 tercapai sekiranya konsep    Satu Malaysia diterapkan ke dalam
  sanubari setiap rakyat dan diamalkan

Isi-isi:

1: untuk mencapai status negara maju, seperti yang diilhamkan melalui Wawasan 2020

- Membentuk sebuah negara yang kukuh dan stabil tidak kira sama ada dari segi politik
    ataupun dari segi ekonomi.

- Sejajar dengan tema Hari Kemerdekaan ke-53, iaitu Satu Malaysia Menjana
   transformasi - menekankan  transformasi/ perubahan terutamanya dalam aspek
    perindustrian dan pendidikan.

- Untuk mencapai matlamat ini, rakyat perlu dimajukan terlebih dahulu - padan
    dengan tema Hari Kemerdekaan ke-52 iaitu 'RakyatDidahulukan, Pencapaian
     Diutamakan'

- Sesebuah negara hanya akan benar-benar maju apabila rakyat memiliki ilmu
   pengetahuan yang tinggi

2: Memupuk dan mengukuhkan perpaduan antara kaum serta mengelakkan
    perselisihan faham

- kewujudan satu bangsa yang besar yang digelar “Bangsa Malaysia” dan
   menggantikan dasar perkauman    yang hanya menjauhkan hubungan antara
    kaum.

- Perpaduan yang digambarkan oleh gagasan 1 Malaysia amat berbeza dengan konsep
    asimilasi di negara-negara lain di mana identiti aum dan etnik akan lenyap dan diganti
    satu identiti nasional yang sama

- Sebaliknya konsep Satu Malaysia menghargai, menghormati dan memelihara adat
    istiadat, budaya dan segala pantang larang setiap kaum.

- Selaras dengan salah satu nilai, iaitu penerimaan - sesuatu kaum sanggup menerima
   keunikan kaum yang lain, saling menghormati, bertolak ansur dan bertoleransi
    agar mewujudkan keharmonian dan  ketenteraman negara.

3: Aspek pendidikan dititikberatkan

- Institusi-institusi pendidikan di Malaysia yang berlandaskan kurikulum seperti yang
   telah ditetapkan Dasar  Pendidikan Negara perlu memperkenalkan dan menerapkan
   nilai-nilai 1 Malaysia dalam diri dan mentaliti   pelajar.

- Konsep ini juga merangkumi pembentukan sistem pendidikan yang ideal dan sesuai
    untuk keseluruhan  masyarakat amnya.

- Bermatlamat menghapuskan dasar pendidikan yang hanya berkepentinganan sesebuah
   bangsa dan  menafikan hak golongan tertentu.

- Pembentukan satu jenis sekolah - menggunakan satu bahasa penghantar yang rasmi
   iaitu bahasa Melayu  mampu melahirkan bangsa Malaysia yang mantap dari segi
    perhubungan antara kaum.

4: Aspek agama dan kepercayaaan setiap bangsa di Malaysia turut diambil kira dalam
    usaha menjayakan gagasan 1 Malaysia.

- Soal agama dan kepercayaan ini merujuk kepada sikap keterbukaan masyarakat
    dalam menerima serta  menjunjungi prinsip dan amalan agama bangsa lain.

- Agama Islam, Buddha, Hindu dan Kristian- agama yang dianuti sebahagian besar
    dalam masyarakat Malaysia - Sensitiviti agama dan perkauman perlu dipelihara
    serta tidak boleh dipermainkan bagi mengelakkan perselisihan faham dan ketegangan.

- Pengenalan konsep rumah terbuka dan kunjung- mengunjungi semasa musim
   perayaan oleh masyarakat  tempatan- salah satu kaedah bagi mempelajari sesuatu
   adat dan memahami sensitiviti sesuatu kaum   seterusnya memupuk sikap saling
    menghormati antara satu sama lain

5: Penubuhan Yayasan 1 Malaysia dan Klinik 1 Malaysia.

- Yayasan 1Malaysia menggerakkan, melaksanakan serta mendukung program yang
   dapat menyatupadukan  rakyat Malaysia tanpa mengira keturunan, kepercayaan
    agama dan kedudukan ekonomi.

- mempromosikan 1Malaysia yang bersatu dalam kepelbagaian dengan menyediakan
   capaian, pembabitan dan sokongan kepada penyertaan sektor awam dan masyarakat
    madani dalam menangani isu sosial utama semua masyarakat.

- Klinik 1 Malaysia ditubuhkan bertujuan untuk menyediakan rawatan perubatan
    ringan kepada penduduk setempat seperti demam,batuk dan selesema.

- Kebajikan dan kesihatan rakyat dijamin dan kehadiran klinik ini bertepatan dengan
   gagasan 1Malaysia iaitu ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’

Dipetik dari blok Cikgu Analyza. Terima kasih.

Ahad, 23 Oktober 2011

Konsep 1 Malaysia

Anak-anak didik yang dikasihi,
Sila klik pautan di bawah untuk membaca dan menghayati konsep 1 Malaysia, iaitu gagasan YAB Dato' Seri Mohd Najib Bin Tun Hj. Abdul Razak, Perdana Menteri kesayangan kita.

1 MALAYSIA

Industri pelancongan di Malaysia

Pelancongan di Malaysia

     “Cuti-cuti Malaysia”. Proklamasi kerajaan ini sering meniti di bibir-bibir warganegara kita marcapada ini. Kementerian Pelancongan Malaysia yang kini diterajui oleh Datuk Seri Dr.Ng Yen Yen telah merangka dan mengimplimentasikan pelbagai agenda untuk memantapkan sektor pelancongan Malaysia. Sudah terang lagi bersuluh, prakarsa ini telah memberi seribu satu manfaat kepada negara.

     Dari daksina ke paksina, nama negara kini kian berdiri gagah di seantero dunia. Dengan memajukan sektor pelancongan ini, Malaysia kini bukan hanya gugusan semenanjung kecil di peta dunia, malah  kita dilabelkan sebagai destinasi pelancongan kelas pertama yang popular. Hal ini terbukti bahawa dengan meningkatkan taraf pelancongan, Malaysia dapat dipromosikan. Lihat sahaja ketika musim percutian bermula, pengunjung-pengunjung dari luar dan dalam negara bertali arus dalam negara kita. Maka jelaslah, negara dapat diperkenalkan di serata pelosok dunia melalui sektor pelancongan.

     Selain itu, pada zaman transisi modenisme ini, peningkatan ekonomi sesebuah negara amat dititikberatkan. Malaysia juga tidak terkecuali dalam memacu ekonominya melalui sektor pelancongan. Pengaliran wang masuk dan keluar dapat dikawal. Tambahan pula, pelancong-pelancong yang berbelanja di Malaysia akan dapat menguntungkan pengusaha premis-premis pelancongan. Impaknya, kadar ekonomi negara akan terus terjana kukuh. Industri pelancongan bukan sahaja  menyumbang kepada pendapatan per kapita negara malah sektor ini merupakan penyumbang kedua terbesar selepas petroleum. Justeru, tidak dapat dinafikan, industri pelancongan merangsang pertumbuhan ekonomi negara.

      Di samping itu, sektor pelancongan turut membuka peluang pekerjaan kepada warga Malaysia. “Sambil menyelam minum air”, selain dapat merasai pengalaman berurusan dengan warga asing misalnya, mereka turut dapat menikmati keindahan dan keunikan lokasi-lokasi pelancongan di Malaysia. Secara tidak langsung, kadar pengangguran dalam kalangan belia dapat diminimumkan. Dasawarsa ini, jutaan cangkaliwang dicetuskan golongan belia. Tamsilannya, budaya lepak, “rempit” dan “bohsia bohjan” bergelendangan di seluruh negara. Sehubungan dengan itu, dengan penyediaan lebih banyak peluang pekerjaan, sekurang-kurangnya masalah-masalah ini dapat diatasi.

     Akhirulkalam, sektor pelancongan merupakan salah satu penanda aras utama kemajuan sesebuah negara. Kita ingin membina negara yang mapan dan terbilang pada masa hadapan. Justeru, perkembangan sektor ini wajar dipuji dan diteruskan secara konsisten untuk kegemilangan negara. “Jom Melawat Malaysia!”

Disesuaikan daripada karangan En.Firdaus. Terima kasih.

Semangat kejiranan

     Marcapada ini, rata-rata kehidupan masyarakat khususnya di kota-kota metropolitan lebih bersifat nafsi ataupun individualistik. Semangat kejiranan dan altruism dalam kalangan warga Malaysia mulai sirna. Paradigma ini sering menjadi polemik utama dan meniti dari bibir ke bibir rakyat. Siapakah yang harus dipersalahkan? Nescaya, sebelum nasi sudah menjadi bubur, langkah-langkah pragmatik perlu diambil bagi menyuburkan semangat kejiranan dalam institusi masyarakat Malaysia kembali.

     Pertama, pihak kerajaan boleh menjalankan kempen-kempen bersesuaian di peringkat kebangsaan. Modus operandi utama kempen ini dijalankan adalah untuk menanam sifat perpaduan dan bersatu padu dalam kalangan rakyat. Tamsilannya, proklamasi Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Najib Tun Razak iaitu 1Malaysia sangat menekankan semangat perpaduan antara semua kaum di Malaysia. Sinergi dan usahasama sebeginilah yang wajar diambil contoh dan diaplikasikan dalam institusi masyarakat bagi mencetuskan semangat kejiranan yang utuh. Bak kata pepatah, “ibarat telur sesangkar, pecah sebiji pecah semua”. Justeru, kempen-kempen anjuran kerajaan ini amat penting untuk menyemai semangat kejiranan. Selain itu, pihak kerajaan juga boleh melaksanakan program-program yang melibatkan semua kaum di setiap peringkat daerah, negeri mahupun kebangsaan. Hal ini demikian kerana punca utama kelunturan semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat bertitik tolak daripada kurangnya semangat perpaduan.

     Maka, dengan adanya pengimplimentasian program seperti “Rumah Terbuka Kebangsaan” bagi setiap sambutan perayaan, rakyat dapat diterapkan dengan nilai hormat-menghormati dan sayang-menyayangi antara satu sama lain, ibarat kata perbidalan, “serumpun seperti serai, seikat seperti sirih”. Hal ini dikuatkan lagi dengan kajian dari Universiti Sains Malaysia yang menunjukkan keberhasilan penganjuran program “Rumah Terbuka Kebangsaan” dalam mewujudkan institusi kejiranan yang kukuh di sembilan buah kawasan perumahan di sekitar Pulau Pinang. Jelaslah, usaha kerajaan ini amat sesuai bagi memupuk semangat kejiranan dalam kalangan warga Malaysia.

     Di samping itu, pihak media turut memainkan peranan penting dalam menyemarakkan semangat kejiranan. Sarwajagat mengetahui, media merangkumi media cetak dan media elektronik. Sehubungan dengan itu, pelbagai kaedah boleh diusahakan bagi menyuburkan semangat kejiranan. Media cetak misalnya boleh memaparkan artikel-artikel tentang kepentingan semangat kejiranan manakala media elektronik pula boleh menyiarkan dokumentari dan rancangan yang menarik dan menekankan peri pentingnya semangat kejiranan. Usaha Majalah 3 yang menyiarkan “Colours of Malaysian”, sebuah dokumentari mengenai semangat kejiranan dan perpaduan di Malaysia wajar disokong. Justeru, semangat “hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah” ini wajar kita tonjolkan melalui media massa.

      Seterusnya, persatuan-persatuan penduduk juga perlu peka akan masalah ini. Bagi memupuk semangat kejiranan semula, persatuan ini seperti Rukun Tetangga perlu berbincang dan bersepakat melaksanakan program bersesuaian demi kemaslahatan penduduk. Sebagai contoh, kegiatan rewang dan Hari Keluarga dapat dianjurkan bagi merapatkan hubungan silaturahim antara penduduk. “Sepakat membawa berkat,” begitulah kata-kata filsuf silam. Malahan, menurut laporan majalah The Times di Australia, kegiatan gotong-royong yang diamalkan di Malaysia merupakan antara yang terbaik di dunia. Pengiktirafan sebegini menunjukkan bahawa perpaduan yang dijana melalui aktiviti kemasyarakatan sememangnya merupakan jalan yang terbaik bagi memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat.

     Akhir sekali, masyarakat sendiri perlu mempunyai kesedaran untuk berubah. Dalam mencipta satu resipi makanan misalnya, kita memerlukan bahan yang benar-benar berkualiti bagi hasil yang memberangsangkan. Begitu juga dengan semangat kejiranan yang ingin dibentuk. Kita memerlukan unit masyarakat yang syumul dan mahukan perubahan. Nescaya, kerjasama dan sinergi yang ampuh antara ahli masyarakat amat diperlukan bagi memanifestasikan sebuah komuniti yang bersatu. Janganlah menjadi seperti “enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing”. Malah, hasil kajian Jabatan Perpaduan Malaysia menunjukkan sikap mementingkan diri merupakan faktor utama kelunturan semangat kejiranan. Lantaran itulah, sesebuah organisasi masyarakat itu perlu bersedia melakukan anjakan paradigma demi kebaikan bersama.

      Secara tuntasnya, segala usaha untuk memupuk semangat kejiranan dalam kalangan masyarakat tidak boleh dicapai dalam masa yang singkat. Namun, ingatlah, “tiada gunung yang tidak dapat didaki, tiada lurah yang tidak dapat dituruni”. Justeru, demi melahirkan masyarakat yang bersatu padu, semua pihak perlu berganding bahu ke arah itu. Kenanglah kembali perjuangan tokoh-tokoh patriot negara. Jika mereka boleh lakukan, kenapa kita tidak? Tepuk dada, tanyalah selera.

Disesuaikan daripada karangan En.Firdaus. Terima kasih.

Kemalangan jalan raya

Langkah-langkah Mengurangkan Kadar Kemalangan di Malaysia.

     Dasawarsa ini, isu kemalangan jalan raya yang semakin meruncing sering menjadi fokus perbincangan dan tajuk utama akhbar-akhbar tempatan di Malaysia. Keadaan ini semakin merunsingkan apabila banyak kejadian yang melibatkan kemalangan jiwa berlaku. Justeru, sebelum nasi menjadi bubur, langkah-langkah proaktif dan pragmatik perlu diambil bagi menangani masalah ini.

     Pertama, penguatkuasaan undang-undang perlu dilaksanakan dengan lebih tegas. Peraturan-peraturan jalan raya seharusnyan dikaji semula dan ditambah baik bagi memastikan keselamatan pengguna sentiasa terpelihara. Penguatkuasaan undang-undang seperti larangan perjalanan bas ekspres pada waktu malam seharusnya dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh, bukannya seperti melepaskan batuk di tangga sahaja. Pemandu yang melanggar undang-undang jalan raya perlu disaman. Sehubungan dengan hal ini, pihak berwajib perlulah telus dan menjalankan tanggungjawab dengan penuh komitmen tanpa menerima rasuah. Maklumlah rasuah lebih bahaya daripada dadah. Hal ini jelas menunjukkan bahawa dengan adanya penguatkuasaan undang-undang yang ketat dan konsisten, kadar kemalangan dapat diminimumkan.

      Selain itu, pihak kerajaan juga perlu memastikan pengurusan kenderaan awam cekap dan efisien. Kelancaran sesebuah perjalanan itu amat bergantung kepada kecekapan pemandu dan keadaan kenderaan tersebut. Sehubungan dengan itu, pihak pemaju perlu menyediakan perkhidmatan secara berkala dan menjalankan pemeriksaan secara konsisten bagi menjamin kualiti pengurusan sesebuah syarikat kenderaan itu. Proses pemilihan pemandu juga perlu diteliti semula agar hanya mereka yang benar-benar layak sahaja diterima bekerja. Menurut Menteri Pengangkutan Malaysia, satu sistem pemilihan pemandu bas ekspres yang standard akan dilaksanakan. Maka jelaslah, pengurusan syarikat kenderaan awam yang mantap amat penting dalam usaha menurunkan kadar kemalangan jalan raya.

      Di samping itu, kerajaan boleh melaksanakan kempen-kempen bagi menerapkan kesedaran kepada seluruh warga Malaysia. Modus operandi utama kempen ini dijalankan adalah untuk menimbulkan nilai moral dan sivik serta menyuntik etika dalam kelangan rakyat. Prakarsa ini dapat dijalankan dalam semua peringkat meliputi sekolah, negeri, mahupun di peringkat kebangsaan. Pendedahan awal kepada kanak-kanak misalnya amatlah wajar kerana pada ketika inilah mereka mudah dibentuk mengikut acuan yang sebenar, bak kata pepatah, melentur buluh biarlah dari rebungnya. Maka tidak hairanlah apabila Kementerian Pelajaran sendiri berganding bahu dengan Kementerian Pengangkutan melaksanakan program “Keselamatan Lalu Lintas dan Jalan Raya” yang dianjurkan saban tahun. Justeru, sudah terang lagi bersuluh, kempen-kempen tersebut berupaya untuk menurunkan kadar kemalangan.

       Kerajaan juga perlu menaik taraf jalan raya yang terdapat di seluruh negara. Hal ini penting kerana masih terdapat jalan raya yang berlubang dan berliku-liku. Jabatan Kerja Raya (JKR) baru-baru ini telah mengenal pasti beberapa lokasi yang dikenali sebagai kawasan maut. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab pihak berwajib untuk mengambil tindakan yang sewajarnya seperti menurap jalan itu semula, meluruskan jalan yang berliku-liku, memasang papan tanda amaran yang jelas dan memasang lampu isyarat di simpang-simpang jalan yang sibuk. Janganlah kita tertunggu-tunggu dan bertangguh-tangguh sehingga negara mengalami kerugian dari segi harta dan nyawa. Justeru, kerajaan Malaysia dengan tradisi membela rakyat perlu bertindak dengan segera. Jangan sudah terhantuk baru tengadah. Jelaslah bahawa prasarana jalan raya yang baik dapat mengurangkan kadar kemalangan di negara kita.

       Bidang pendidikan juga boleh memainkan peranan dalam hal ini. Kata peribahasa melentur buluh biarlah dari rebungnya. Oleh itu, pendidikan tentang keselamatan jalan raya harus diperkenalkan kepada kanak-kanak sejak mereka di bangku sekolah lagi. Sehubungan dengan hal ini, Kementerian Pelajaran Malaysia hendaklah memperkenalkan mata pelajaran keselamatan jalan raya di sekolah rendah dan menengah. Generasi muda harus dipupuk dengan nilai mematuhi undang-undang jalan raya dan menghargai nyawa manusia kerana saban hari berpuluh-puluh nyawa melayang begitu sahaja. Kesannya bukan sahaja kepada keluarga mangsa, malah dalam jangka panjang, negara kita kerugian dari segi sumber tenaga dan kepakaran. Maklumlah pendidikan diperingkat sekolah mampu mengubah sikap pengguna jalan raya dalam jangka panjang.

      Akhirulkalam, isu kemalangan jalan raya ini perlu dipandang serius oleh pucuk pimpinan negara khususnya. Sehubungan dengan itu, semua pihak perlu bekerjasama menggembleng tenaga bagi mengatasi masalah ini secara total. Sekiranya hal ini mendapat perhatian semua rakyat, kita dapat merealisasikan Wawasan 2020. Ingatlah, “pandu cermat, jiwa selamat!”

Dasar 1 murid 1 sukan

1.0 Pengenalan
Dasar 1M 1S mewajibkan setiap murid menyertai sekurang-kurangnya satu aktiviti sukan di sekolah. Dasar ini menyokong pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berhasrat untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Justeru, dengan adanya dasar ini, setiap murid akan melibatkan diri secara aktif dengan menyertai aktiviti sukan sekolah sepanjang tahun. Dasar ini juga adalah selaras dengan Dasar Sukan Negara untuk membudayakan sukan dalam kalangan masyarakat dan hendaklah dimulakan di peringkat sekolah melalui strategi iaitu Sukan Untuk Semua dan Sukan Untuk Kecemerlangan.

2.0 Matlamat 1M1S
Dasar 1M1S berhasrat untuk:
2.1 Membangunkan modal insan melalui penyertaan yang menyeluruh daripada
kalangan murid dalam kegiatan sukan sepanjang tahun.
2.2 Memupuk budaya bersukan dalam kalangan murid sekolah agar menjadi ahli
masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat dan cergas.

3.0 Objektif Dasar 1M1S

Dasar 1M1S berhasrat untuk memenuhi objektif-objektif berikut:
3.1 Meningkatkan kecergasan jasmani.
3.2 Membentuk sahsiah, jati diri, disiplin dan nilai murni.
3.3 Memupuk perpaduan dalam kalangan murid yang terdiri daripada pelbagai kaum.
3.4 Membentuk budaya sukan dalam kalangan murid.
3.5 Memenuhi naluri semulajadi murid dalam aktiviti fizikal.
3.6 Memberi keseimbangan antara keperluan akademik dengan keperluan fizikal.
3.7 Mewujudkan landasan ke arah kecemerlangan sukan.

Dasar 1M1S memberi akses kepada semua murid untuk mendapatkan faedah daripada penglibatan dalam sukan khususnya kepada murid yang kurang atau tidak aktif. Ia juga juga membangunkan sukan sekolah ke arah meningkatkan kadar penyertaan murid dalam sekurang-kurangnya satu jenis sukan di sekolah. Ia juga memberi peluang kepada semua murid yang berbakat dan berpotensi untuk digilap ke tahap yang lebih tinggi. Murid yang aktif dibenarkan melibatkan diri dalam lebih daripada satu sukan. Selain itu, ibu bapa, agensi luar dan rakan sukan adalah digalakkan untuk menyumbang kepada pembangunan sukan sekolah. Hal ini menggalakkan kerjasama sekolah dengan pihak luar. Di samping itu, setiap sekolah yang sudah mempunyai prasarana, kemudahan dan peralatan sukan hendaklah mengoptimumkan penggunaannya bagi meningkatkan lagi penyertaan aktif setiap murid.

1 Murid 1 Sukan

Soalan Ramalan Kertas 1: SET 1

Bahagian A
[30 Markah]
[Masa yang dicadangkan : 45 minit.]

Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan
1 murid 1 sukan. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250 patah perkataan.



 Bahagian B
[100 Markah]
[Masa dicadangkan : 1 jam 30 minit]

Pilih satu daripada soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya lebih
 daripada 350 patah perkataan.

1. Seorang guru dikatakan sangat berjasa kepada murid. Anda selaku sebagai murid,
     terangkan cara-cara anda akan membalas jasa guru anda.

2. Kini, masyarakat berhadapan dengan berbagai-bagai masalah dan ancaman dari luar
    seperti penculikan kanak-kanak, pengaruh dadah, dan sebagainya.

   Pada pendapat anda, apakah peranan keluarga dalam menjamin keselamatan ahli-ahlinya
   daripada bahaya dan pengaruh persekitaran.

3. Orang Kurang Upaya (OKU) juga memerlukan pembelaan pelbagai pihak supaya
     mereka juga dapat memberi sumbangan yang bermakna dalam pembangunan negara.

    Huraikan pendapat anda tentang usaha-usaha yang wajar dilakukan untuk membantu
     golongan ini?

4. Globalisasi dikatakan membawa kesan yang mendalam kepada sesebuah negara. Pada
     pendapat anda, apakah kesan globalisasi terhadap negara-negara membangun?

5. Peribahasa bersatu kita teguh, bercerai kita roboh membawa maksud rakyat sesebuah
     negara perlu hidup bersatu padu.

    Tulis sebuah cerpen berdasarkan maksud peribahasa tersebut.

Soalan Ramalan Kertas 1: SET 2

Bahagian A
[30 Markah]
[Masa yang dicadangkan : 45 minit.]

Lihat gambar di bawah dengan teliti. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan
 memelihara bangunan bersejarah. Panjang huraian anda hendaklah antara 200 hingga 250
 patah perkataan.



Bahagian B
[100 Markah]
[Masa dicadangkan : 1 jam 30 minit]

Pilih satu daripada soalan di bawah dan tulis sebuah karangan yang panjangnya lebih daripada
350 patah perkataan.


1. “Pada abad ke-20, dunia akan mengalami gelombang ketiga” – Alvin Toffler.
     Kata-kata Alvin Toffler itu tepat sekali. Kini, seluruh dunia mengalami perubahan akibat
     perkembangan dalam teknologi maklumat dan komunikasi. Jelaskan faedah teknologi
     maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pengajaran dan  pembelajaran.

2. Harga barang di pasaran semakin meningkat. Hal ini menuntut setiap rakyat Malaysia
     mengamalkan sikap berjimat cermat.

     Huraikan peranan keluarga dalam memupuk amalan berjimat cermat.

3. Pada tahun 2010, seramai 24.57 juta pelancong asing telah mengunjungi Malaysia.
    Justeru, Malaysia telah diiktiraf sebagai antara sepuluh buah negara di dunia yang
    mempunyai daya tarikan dari segi pelancongan.

     Huraikan apakah faktor-faktor yang menarik pelancong asing datang ke negara kita.

4. Anda mengambil bahagian dalam satu pertandingan syarahan. Tajuk syarahan
    ialah, “Pelaburan asing mendatangkan kebaikan kepada negara-negara membangun.”

    Sediakan teks syarahan anda itu selengkapnya.

5. Seseorang suka membaca novel kerana peristiwa dalam novel berkenaan boleh menjadi
    teladan kepada kita.

    Berdasarkan novel yang anda baca, jelaskan unsur teladan yang telah anda peroleh.