Isnin, 5 Mac 2012

Kerja rumah semasa cuti sekolah

Kepada anak-anak didik di tingkatan 5PA dan 4S2, berikut ialah panduan karangan sebagai kerja rumah semasa cuti sekolah dari 12 hingga 18 Mac 2012. Selamat mencuba!!!

Industri desa (Dewan siswa Februari 2006)

Tajuk: Industri desa memainkan peranan yang tersendiri dalam pembangunan negara kita. Huraikan kepentingan industri desa dan cara-cara memajukan industri berkenaan.

Takrifan: Industri luar bandar ataupun industri tradisional yang mengeluarkan kerja tangan dan dihasilkan oleh masyarakat kampung yang masih menggunakan teknik tradisi tempatan yang diwarisi daripada nenek moyang.

Kepentingan industri desa:

· Membuka peluang pekerjaan dan perniagaan kepada anak-anak kampung itu sendiri.

· Membantu menarik lebih ramai pelancong asing datang ke Malaysia.

· Sesebuah kampung mempunyai identiti hasil pengeluaran produknya sendiri.

· Penduduk kampung memperoleh pendapatan tambahan.

· Dapat meningkatkan pendapatan negara.

· Mampu mengekalkan nilai-nilai seni tradisi dan kebudayaan yang diwarisi sejak zaman berzaman.

Cara-cara memajukan industri desa:

· Galakan dan dorongan kerajaan serta perkhidmatan sokongan.

· Diberi nafas baru melalui suntikan teknologi terkini bagi menjadikannya berdaya saing tinggi, meningkatkan produktiviti dan menembusi pasaran global.

· Agensi kerajaan seperti SIRIM, MARDI dan institusi penyelidikan yang lain mencipta pelbagai mesin untuk menghasilkan pelbagai produk.

· Sektor swasta, terutamanya industri harus memperkenalkan produk tradisional secara komersial.

· Lebih banyak penyelidikan dan pembangunan (R&D) harus dilakukan agar dapat meningkatkan nilai tambah untuk produk-produk industri tradisional dan kraftangan.

· Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi melancarkan program satu daerah satu industri.

· Sekat peranan orang tengah dengan mengadakan jualan langsung.

· Melahirkan kakitangan terlatih tanpa mengorbankan nilai-nilai tradisi.

· Perlu menambah dan menimba ilmu serta kemahiran dari negara-negara jiran yang banyak menghasilkan produk-produk tempatan yang berkualiti.

Kesimpulan:

Industri desa memberi nafas baru kepada mereka yang terlibat dalam bidang ini khususnya penduduk di luar bandar. Mereka tidak sepatutnya terlalu bergantung kepada bantuan dan subsidi kerajaan semata-mata. Mereka perlu melakukan perubahan yang sesuai dengan keadaan semasa dari segi berfikir, budaya kerja, kualiti produk dan sebagainya.

Peribahasa:

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

Berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah.

Hangat-hangat tahi ayam.

Bukit sama didaki dan lurah sama dituruni.

Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.

Amalan Menderma – Budaya Hidup Yang Mulia. (Dewan Siswa Mac 2006)

Tajuk: Amalan menderma merupakan budaya hidup yang mulia. Bincangkan.

Pendahuluan:

Manusia sentiasa berhadapan dengan ancaman bencana alam seperti ombak besar tsunami yang mengorbankan ratusan ribu penduduk di Indonesia, Sri Langka, India dan Thailand. Sifat bermurah hati dengan menghulurkan derma atau bantuan kepada mereka yang memerlukan merupakan satu sifat yang sangat terpuji dan mulia di sisi Tuhan malah sesama manusia itu sendiri. Amalan menderma tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit, tetapi termasuk darah, organ dan harta benda.

Menderma darah.

· Dianggarkan 300 hingga 400 unit darah diperlukan setiap hari.

· Bekalan darah di Pusat Darah Negara (PDN) berkurangan dan adalah menjadi tanggungjawab kita memastikan bekalannya berterusan, khususnya pada musim perayaan.

· Dapat menyelamatkan nyawa.

· Penderma darah didapati kurang berhadapan dengan risiko sakit jantung.

Menderma dalam bentuk kewangan dan material.

· Bencana alam membawa kerosakan kepada harta benda seperti rumah, ternakan dan kenderaan.

· Menderma dalam bentuk wang ringgit dan material membantu meringankan beban mangsa.

· Sebagai contoh, Perikatan Keamanan Rakyat Malaysia (Aman Malaysia) mrayu rakyat Malaysia agar segra menghulurkan bantuan kewangan kepada mangsa gempa bumi di Pakistan dan India yang berhadapan dengan kematian apabila tiba musim sejuk.

· Sebagai contoh, kerajaan Malaysia memberi sumbangan RM20,000 kepada setiap waris setiap seorang yang terkorban dalam bencana tsunami.

· Sebagai contoh, kerajaan menderma RM12.95 juta kepada penduduk Acheh yang menjadi mangsa tsunami.

Menderma organ

· Satu lagi bentuk amalan menderma termasuk amalan menderma organ dan tisu manusia seperti jantung, hati, paru-paru, pankreas, buahpinggang, mata dan sebagainya.

· Sesetengah tisu yang boleh didermakan termasuk kornea, kulit, tulang, tulang tengah telinga, sumsum tulang, tisu-tisu penyambung, dan saluran pembuluh darah.

· Di Malaysia, amalan ini sangat kurang. Pada tahun 2005, ada seramai 12 orang yang menderma organ. Ini bermakna hanya terdapat 0.6 penderma setiap juta rakyat berbanding dengan negara-negra Eropah purata penderma organ ialah 30 hingga 35 penderma bagi setiap juta rakyat.

· Seawal 1950-an lagi, satu fatwa yang membenarkan pendermaan organ telah dikeluarkan di Mesir, disusuli di Arab Saudi dan bebeapa negara Islam yang lain. Oleh itu, kita perlu mencontohi negara-negara Islam yang lain dalam hal ini. Juga jelas bahawa agama tidak menjadi satu halangan untuk menderma organ. Begitu jugalah dengan ajaran agama yang lain yang mengharuskan pnganutnya untuk berbuat demikian.

Kesimpulan:

Secara tuntas, kempen untuk meningkatkan amalan menderma tidak kira wang ringgit, harta benda, organ, atau tenaga sebagai sukarelawan untuk misi bantuan kemanusiaan hendaklah mendapat perhatian semua pihak.

Memartabatkan Batik Malaysia (Dewan Siswa April 2006)

Tajuk: Industri Batik Malaysia semakin maju. Sehubungan dengan hal ini, jelaskan usaha-usaha kerajaan untuk memartabatkan batik di Malaysia.

Pendahuluan:

Seni batik merupakan salah satu akar budaya yang menjadi identiti bangsa Malaysia dan bidang kraftangan yang unggul di Malaysia. Batik berasal dari Indonesia. Walau bagaimanapun Ila Keller dalam bukunya Batik: The art and craft, berkata batik berasal dari Mesir sbelum tersebar ke Iran sejak 2,000 tahun dahulu. Di Asia Tenggera, batik mula diusahakan oleh penduduk Indonesia. Kesultanan Mataram pada kurun ke-17, memilih batik sebagai pakaian rasmi dalam adat istiadat istana.

Usaha kerajaan memartabatkan batik

· Mewjibkan pemakaian batik kepada setiap penjawat awam pada 1 haribulan dan 15 haribulan setiap bulan.

· Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia dan Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia mengadakan promosi.

· Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KEKWA) dengan kerjasama Perbadanan Kemajuan Kraftangan mengadakan penyelidikan dan pembangunan (R&D) usahawan kraf, pembangunan tenaga mahir melalui Institut Kraf Negara (IKN).

· Penyelidikan dan pembangunan merangkumi aspek penggunaan kain baru, penggunaan warna asli, ketahanan warna, reka corak batik yang baru, dan juga pekerjaan pencetakan skrin.

· Program pemasaran dan promosi termasuk promosi betema, promosi in-store di pusat beli-belah, destinasi pelancongan dan hotel.

· Teknologi baru seperti penggunaan mesin dan bantuan komputer untuk menghasilkan rekaan batik yang lebih menarik dan berkualiti diperkenalkan.

· Memberi galakan dan sokongan kepada pengusaha batik agar sentiasa proaktif dalam menghasilkan batik yang berkualiti.

Kesimpulan:

Batik wajar dipertahankan terutama yang membabitkan seni dan budaya tempatan yang tersohor bagi masyarakat Melayu satu ketika dahulu. Justeru, sebagai warisan tradisi khazanah bangsa, seni batik perlulah dipelihara agar keindahan yang terpancar melaluinya tidak terus dilupakan generasi akan datang.

Tiada ulasan: