Kerajaan perlu memperkasakan sektor pertanian.
Bincangkan faedah-faedah yang diperoleh apabila sektor pertanian
diperkasakan.
Bak
kata orang tua-tua, “Berbakti kepada bumi, bumi tidak pernah menipu”. Maksud di
sebalik ungkapan tersebut menjelaskan bahawa kerja-kerja bercucuk tanam sudah
pasti membawa hasil yang tidak mengecewakan. Kaitan peribahasa tersebut boleh
dirujuk dengan aktiviti pertanian di negara ini yang memerlukan pemerkasaan
semula setelah kerancakannya semakin malap akibat hambatan sektor-sektor lain
terutama dalam sektor industri pembuatan. Sebagai sebuah negara yang
dianugerahi Allah dengan kesuburan tanah-tanihnya, pihak kerajaan hendaklah
meletakkan sasaran sektor pertanian dalam NKRA negara. Sebenarnya terdapat
banyak habuan positif kepada semua pihak sekiranya sektor pertanian ini
diperkasakan semula.
Faedah
yang pertama tentulah kepada pihak kerajaan sendiri apabila dapat mewujudkan
suatu lagi saluran strategik untuk ekonomi negara. Pihak kerajaan dapat
mengurangkan kadar pengaliran wang keluar kerana mengimport barangan makanan
khususnya barangan pertanian. Statistik yang dikeluarkan dalam tahun 2013,
sejumlah 30 bilion telah dibelanjakan untuk mengimport pelbagai jenis barangan
makanan. Hal demikian amatlah ironi kepada sebuah negara seperti Malaysia.
Sementara itu, sebagai suatu daripada maslahat tanggungjawab kepada rakyat,
kerajaan dapat mengurangkan kadar pengangguran dalam kalangan rakyat terutama
yang tinggal di luar bandar. Pada hari ini, sektor pertanian terpaksa menerima
penangan kuat daripada sektor-sektor lain sehingga keadaannya diibaratkan hidup
segan mati tak mahu.
Kumpulan
yang kedua bakal memperoleh faedah tentulah sektor swasta yang mempunyai hubung
kait perniagaan dalam bidang pertanian. Para peniaga yang terlibat secara
langsung mengeluarkan input-input pertanian seperti pembekal jentera, pengeluar
baja, racun dan biji benih akan dapat mengembangkan sayap perniagaan mereka
dengan lebih meluas lagi. Jikalau selama ini syarikat-syarikat agro seperti
BASF, ICI, sukar untuk mengembangkan produk mereka, namun apabila aktiviti
pertanian kembali diperkasakan sudah tentu bidang pemasaran mereka akan
berkembang. Dengan perkataan yang lain, semua syarikat yang ada hubung kait
dengan produk pertanian bakal meraih untung daripada polisi kerajaan yang
bersifat menang-menang dan mesra perniagaan seperti itu.
Masyarakat
tani ialah golongan sasar yang mendapat durian runtuh terbesar sekiranya dasar
kerajaan yang lebih mesra pertanian benar-benar berlaku. Selama ini golongan
tani yang dilihat sebagai komuniti kelas ketiga dalam strata masyarakat di
Malaysia, sebaliknya apabila sektor pertanian kembali bernafas golongan inilah
yang bakal menjadi entreprenuer dan pedagang yang mempunyai kuasa ekonomi
terkuat. Kesuraman dalam sektor ini telah memberikan kesan yang amat negatif
terhadap guna tanah selain turut terjadi penyelewengan ke atas tanah pertanian
di seluruh negara. Belakangan ini, pengubahan status tanah pertanian kepada
tanah industri dan tanah pegangan bebas semakin menjadi-jadi. Alasan utama yang
diberi kerana wujud tanah terbiar dan tanah rang yang tidak diusahakan.
Seharusnya, perkembangan negatif itu hendaklah dilihat sebagai suatu strategi
untuk melenyapkan kuasa pemilikan tanah khususnya dalam kalangan rakyat
tempatan, ibarat sudah jatuh ditimpa tangga.
Kalangan
peniaga dan pedagang juga turut memperoleh faedah daripada prakarsa yang
positif ini. Bidang perniagaan seperti eksport import akan memasuki fasa baru
apabila Malaysia mula menjadi hub utama pengeluaran hasil-hasil pertanian. Bagi
merancakkan lagi eksport, Malaysia tidak boleh selama-lamanya bergantung kepada
eksport komoditi pertanian seperti minyak sawit dan getah sahaja. Pada masa ini
kedua-dua bidang komoditi ini mula mendapat saingan hebat daripada
negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand. Oleh itu, pemerkasaan
sektor pertanian akan memberi ruang kepada bidang pertanian yang lain seperti
buah-buahan, sayur-sayuran dan bunga-bungaan. Langkah seperti yang diambil oleh
kerajaan Perlis dalam menjenamakan pengeluaran mempelam Harumanis sepatutnya
menjadi pembuka jalan kepada negeri-negeri lain. Oleh itu, motto Kementerian
Pertanian dan Industri asas Tani dalam menjenamakan semula pertanian dengan logo,
“Pertanian ialah Perniagaan” boleh memberikan nafas baru kepada semua pihak
yang berkepentingan dalam sektor yang sangat dominan ini.
Kesimpulannya,
sektor pertanian memainkan peranan yang amat penting dalam pembangunan negara
kita. Oleh itu anugerah Tuhan yang amat berharga ini wajar dimanfaatkan agar
faedahnya dapat dirasai oleh semua pihak. Walaupun sektor petroleum dan
pembuatan menjadi sumber kebergantungan ekonomi negara, justeru tidak salah
sekiranya bidang pertanian turut menjadi pelengkap kepada seluruh kegiatan
ekonomi di negara ini. Inisiatif yang paling penting, kita hendaklah
melipatgandakan usaha dan menggemblengkan kepakaran kerana jika tidak
dipecahkan ruyung, di manakan dapat sagunya?
Orang Kelainan
Upaya (OKU) harus diberi peluang untuk berjaya.
Bincangkan pendapat
anda tentang kewajaran OKU diberi peluang yang sama untuk hidup.
Di suatu lorong
deretan kedai kelihatan seseorang yang sangat daif dengan pakaian tidak terurus
sedang menadah tangan memohon simpati orang yang lalu lalang. Dalam situasi
yang lain pula kelihatan seseorang yang tidak cukup anggota memohon simpati
orang yang sedang lalu lalang membantunya menolak kerusi roda. Malahan di
asrama-asrama yang daif mereka ini terpaksa tinggal berasak-asak. Demikianlah
gambaran mudah tentang senario Orang Kelainan Upaya (OKU) di Malaysia. Bagi
rakyat Malaysia golongan OKU bukanlah suatu isu yang mendesak di negara ini.
Lebih banyak isu yang harus diberi perhatian seperti isu politik, ekonomi dan
isu gejala sosial yang tidak pernah kunjung selesai. Demikianlah nasib OKU yang
sehingga ke hari ini masih dalam keadaan dilema, terbiar, dan menghadapi masa
depan yang penuh hambar. Sesungguhnya sebagai insan, OKU juga mempunyai hati
dan perasaan yang menuntut mereka diberi peluang untuk meneruskan hidup.
Takrif OKU ialah
insan yang kurang bernasib baik kerana mengalami kecacatan kekal sama ada dalam
bentuk kecacatan fizikal atau mental. Kecacatan fizikal seperti buta, pekak,
cacat anggota, manakala cacat mental seperti ‘sindrom down’ dan tergencat akal.
Mereka terpaksa mengharung suatu perjalanan sukar untuk hidup sempurna seperti
golongan normal dek kecacatan yang dialami. Mereka mengalami perasaan rendah
diri, tersisih daripada arus perdana masyarakat, dan sukar menghadapi kehidupan
hari-hari mendatang tanpa sokongan ahli keluarga terdekat. Pada hari ini jumlah
OKU di negara ini dalam semua kategori telah meningkat sehingga 4000 orang. Hal yang demikian,
menunjukkan golongan tersebut tidak boleh dibiarkan meneruskan kehidupan dalam
kedaifan. Mereka sepatutnya diberikan peluang untuk meneruskan hidup atas
kudrat yang ada pada mereka atau dengan perkataan lain mereka harus berdikari.
Anggapan lapuk
masyarakat bahawa OKU tidak mampu menguruskan kehidupan mereka sendiri
hendaklah dikikis daripada minda masyarakat. Pada hari ini, atas kudrat dan
motivasi yang tinggi, golongan tersebut telah berjaya malah ada yang menjadi
golongan profesional. Kemampuan personaliti seperti Allahyarham Dato Dr Ismail
Ibrahim menjadi penasihat kepada beberapa syarikat korporat dan menjadi
motivator kepada beberapa firma membuktikan golongan tersebut boleh hidup
sendiri dan membina kerjaya yang baik. Walau bagaimanapun, di sebalik beberapa
individu yang sudah berjaya itu, masih banyak OKU yang terbiar dan terpaksa
bertarung dengan segala kepayahan untuk meneruskan hidup. Mereka bukan sahaja
tidak mendapat pembelaan daripada masyarakat dan agensi tertentu yang
ditugaskan, malah mereka tersisih juga daripada keluarga dan saudara mara
sendiri.
OKU bukan tidak
berkemampuan. Malahan mereka lebih berkemampuan mengatasi orang-orang yang
normal. Mereka berjaya menjadi pengusaha kraf seperti barangan rotan, buluh,
kulit, dan kemahiran tangan. Malang sekali semua usaha untuk mendaki kejayaan
tersebut adalah atas kudrat untuk ikhtiar hidup yang dilakukan secara
bersendirian. Dalam usaha membela nasib golongan yang lemah tersebut amat
sedikit bantuan yang diberikan sama ada oleh orang perseorangan mahupun agensi-agensi
tertentu. Sekiranya orang normal pun memerlukan latihan yang intensif sebelum
mereka boleh memberikan sumbangan, sudah tentu golongan OKU perlu diberikan
perhatian yang lebih serius lagi. Malahan OKU perlu menerima
latihan dan bimbingan yang lebih terancang memandangkan mereka terpaksa
berhadapan dengan risiko hidup yang lebih berat jikalau dibandingkan dengan
golongan normal.
Pada asasnya, OKU
telah dikurniakan dengan keistimewaan tertentu. Allah yang maha berkuasa
mentakdirkan mereka demikian, namun dalam situasi yang terselindung mereka
memiliki sesuatu yang cukup istimewa. Bayangkanlah betapa kuatnya daya ingatan
orang-orang buta yang mampu menghafal berjuzuk-juzuk ayat al-Quran dan demikian
pula betapa mahirnya golongan cacat pendengaran melakukan kerja-kerja grafik
seperti melukis, pertukangan tangan, dan melakukan literasi komputer. Kecacatan
yang dialami bukan menjadi penghalang untuk mereka maju dalam semua perkara.
Sebaliknya kecacatan tersebut memberi dorongan kepada mereka untuk menumpukan
dalam aspek-aspek yang tertentu pula.
Sikap memandang
lekeh masyarakat terhadap OKU harus dikikis. Sikap jahil seperti itulah yang
menjadi penghalang kita mengambil pendekatan berhemah untuk menyediakan
kemudahan prasarana kepada OKU. Sehingga ke hari ini tiada sebuah institusi pun
yang benar-benar memiliki kemudahan latihan yang mesra OKU. Jikalau adapun
sekadar menumpang kemudahan sedia ada yang digunakan oleh golongan normal.
Dalam bidang kemahiran dan profesional, semua IPT di negara ini tidak memiliki
prasarana khusus untuk OKU. Bagi golongan pekak pula tiada suatu pun IPT dan
institusi kemahiran yang menyediakan perantara khas bahasa isyarat untuk
mereka. Walaupun Politeknik Johor Baharu telah dipilih sebagai institusi
kemahiran untuk melatih OKU dalam kategori pekak, namun hingga ke hari ini IPT
tersebut belum memiliki penterjemah bahasa isyarat yang profesional.
Bagi membolehkan
golongan tersebut tidak terus bergantung kepada orang lain untuk meneruskan
kehidupan, usaha bersepadu haruslah dijalankan segera untuk membantu mereka.
Pihak berwajib terutama Kementerian Pembangunan Wanita dan Kebajikan Masyarakat
hendaklah mengambil inisiatif menyediakan kertas cadangan untuk dibawa ke
kabinet sebagai usaha mewujudkan suatu program khas bersepadu untuk golongan
tersebut. Sudah tiba masanya, golongan tersebut sudah memiliki sebuah institut
khusus yang menyediakan pelbagai latihan kemahiran dan profesional untuk
mereka. Dengan wujudnya institusi seumpamanya baharulah golongan tersebut tidak
perlu bersusah payah menumpang di institusi lain yang tidak mesra OKU.
Sesungguhnya, tiada
seorang insan pun yang mahu dirinya dipinggiri. Mereka mahu hidup bebas dan
berdikari. Sebaliknya, takdir yang menentukan, justeru tiada sesiapa yang boleh
menentang takdir. Sungguhpun begitu, kita tidak boleh menidakkan ikhtiar untuk
membantu golongan yang kurang bernasib baik seperti mereka. Seandainya terus
dibiarkan, mereka pasti menimbulkan pelbagai beban dan kesulitan kepada kita.
1 ulasan:
karangan ini sama seperti dalam buku latihan bahasa melayu tingkatan 5 ms 14
Catat Ulasan