ANALISIS SOALAN PERCUBAAN 2018
Soalan Rumusan
BIL.
|
NEGERI
|
SOALAN 1
(Rumusan)
|
1
|
MRSM
|
Peranan
Sekolah memupuk budaya positif
|
2
|
NS
|
Inisiatif
dalam merancang kerjaya impian.
|
3
|
KEDAH
|
Faedah
menceburi bidang keusahawanan
|
4
|
JOHOR
|
Usaha
membudayakan bersukan
|
5
|
SABAH
|
Langkah
tingkatkan pencapaian Sains dan Matematik
|
6
|
SARAWAK
|
Peranan ibu
bapa menggalakkan anak bersenam
|
7
|
PP
|
Manfaat
tarian sebagai mediumperkembangan remaja.
|
8
|
PERAK
|
Manfaat
KBAT
|
9
|
T’GANU
|
Tanggungjawab
sekolah melahirkan murid cemerlang
|
10
|
PERLIS
|
Kepentingan
kelas campur kepada murid
|
11
|
SELANGOR
|
Faedah
bersukan
|
12
|
K’TAN
|
Kesan Banjir
|
13
|
MELAKA
|
Peranan
sekolah sebagai agen pemupukan budaya luhur.
|
14
|
PAHANG
|
Langkah-langkah
menghargai kepelbagaian budaya
|
15
|
SBP
|
Kesan
trauma kepada manusia
|
16
|
YIK
|
Kepentingan
aktiviti riadah
|
17
|
VOKASIONAL
|
Ciri-ciri
remaja cemerlang
|
Soalan 2b, 2c, 2d
BIL.
|
NEGERI
|
SOALAN 2 (b) (Prosa
Moden)
|
SOALAN 2 (c)
(Prosa Klasik)
|
SOALAN 2 (d)
(Puisi)
|
1
|
MRSM
|
C.
Hipertensi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
2
|
NS
|
C.Munsyi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
3
|
KEDAH
|
C.
Cinta Ahmad Muttawakil
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
4
|
JOHOR
|
C.
Hipertensi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak Erti
Hidup Bererti
|
5
|
SABAH
|
Drama
Berkhidmat Untuk Negara
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak Erti
Hidup Bererti
|
6
|
SARAWAK
|
C. jaket
Kulit kijang dari Istanbul
|
Burung
Terbang Dipipiskan lada
|
Syair
Bidasari
|
7
|
PP
|
C.Munsyi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak
Sejadah Rindu
|
8
|
PERAK
|
C. jaket
Kulit kijang dari Istanbul
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak Erti
Hidup Bererti
|
9
|
T’GANU
|
C.
Hipertensi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Gurindam
12 (Fasal yang ketiga)
|
10
|
PERLIS
|
C.Munsyi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak Erti
Hidup Bererti
|
11
|
SELANGOR
|
C.
Hipertensi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak
Gelanggang
|
12
|
K’TAN
|
C.Munsyi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Sajak Erti
Hidup Bererti
|
13
|
MELAKA
|
C.
Cinta Ahmad Muttawakil
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
14
|
PAHANG
|
C.
Cinta Ahmad Muttawakil
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
15
|
SBP
|
C.
Hipertensi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Seloka Berbuat Istana Zaman Dahulu
|
16
|
YIK
|
C.
Hipertensi
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Syair
Bidasari
|
17
|
VOK
|
C.
Cinta Ahmad Muttawakil
|
Kepimpinan
Melalui Teladan
|
Gurindam
12 (Fasal yang ketiga)
|
SOALAN 3a, 3b dan 3d
BIL.
|
NEGERI
|
SOALAN 3 (a)
|
SOALAN 3 (b)
|
SOALAN 3 (e)
|
||||
1
|
MRSM
|
swafoto,
tetikus, tular, cakera padat, dalam talian, muat turun
|
Cakap Ajuk
ke Cakap Pindah
|
Peribahasa
lain yang sama maksud
|
||||
2
|
NS
|
upah,
gaji, bonus, elaun, subsidi, insentif
|
Cakap Ajuk
ke Cakap Pindah
|
Peribahasa
lain yang sama maksud
|
||||
3
|
KEDAH
|
putar,
memutarbelitkan, berlipat, melipatgandakankan
campur,
mencampuradukkan
|
Ayat
aktif ke ayat pasif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan pernyataan.
|
||||
4
|
JOHOR
|
keluar,
terkeluar, mengeluarkan. gantung, tergantung, menggantung
|
Gabungkan
ayat
|
Maksud
peribahasa
|
||||
5
|
SABAH
|
melarik,
melirik,
menjurus,
menjirus
menuntun,
menonton
|
Cakap Ajuk
ke Cakap Pindah
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan pernyataan.
|
||||
6
|
SARAWAK
|
baru-baharu
tempoh-tempuh
dekat-dekad
|
Cerakinkan
menjadi dua ayat tunggal.
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
7
|
PP
|
lengan-lengang,
timang-timbang
trafik-tragik
|
Ayat
aktif ke ayat pasif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
8
|
PERAK
|
kata-kata,
kata-mengata, lambat-lambat, lambat-laun,rendah-rendah, riuh-rendah
|
Cerakinkan
menjadi dua ayat tunggal.
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
9
|
T’GANU
|
Dua ayat:Daki,
Nilai, Pulau
|
A.Pasif ke A.Aktif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
10
|
PERLIS
|
keterangan,
penerangan,
penyatuan,
kesatuan
penyeragaman,
keseragaman
|
A.Pasif ke A.Aktif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
11
|
SELANGOR
|
fasih,
pahat, jernih, akrab, hapak, tenteram
|
Cakap Pindah
ke Cakap Ajuk
|
Peribahasa
lain yang sama maksud
|
||||
12
|
K’TAN
|
besar,
membesar, membesar-besarkan, memperbesar, pembesar, pembesaran
|
Ayat aktif
ke Ayat Pasif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
13
|
MELAKA
|
ulang
kaji, campur aduk, biru laut, mendabik dada, memberi impak, mengorak langkah
|
Ayat aktif
ke Ayat Pasif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
14
|
PAHANG
|
Bina dua
ayat:
tegur,
selak, serak
|
Ayat aktif
ke Ayat Pasif
|
Peribahasa
lain yang sama maksud
|
||||
15
|
SBP
|
serba-serbi,
punah-ranah, ulang-alik, calar-balar, kusut-masai, terang-benderang
|
A.Pasif ke A.Aktif
|
Peribahasa
lain yang sama maksud
|
||||
16
|
YIK
|
galah –
sepenggalah
hujan –
kehujanan
pandai -
kepandaian
|
Subjek dan
predikat
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
17
|
VOK
|
agenda
utama, bahasa ilmu, budaya tempatan, panorama indah, semangat juang,
teknologi moden
|
A.Pasif ke A.Aktif
|
Nyatakan
peribahasa berdasarkan situasi
|
||||
BIL.
|
NEGERI
|
SOALAN 4 : (Novel)
|
||||||
1
|
MRSM
|
a) Pengajaran
b) Peristiwa menarik perhatian pembaca
|
||||||
2
|
NS
|
a) Watak sampingan membantu WU selesaikan Konflik
b) Peristiwa menarik.
|
||||||
3
|
KEDAH
|
a) latar
masfyarakat
b) Konflik
dan cara mengatasi
|
||||||
4
|
JOHOR
|
a) Perwatakan
watak sampingan
b) Perasaan
peleraian
|
||||||
5
|
SABAH
|
a) latar
msy
b) konflik
WU dan cara mengatasi
|
||||||
6
|
SARAWAK
|
a) Peleraian b) Watak wanita
|
||||||
7
|
PP
|
a) Istimewa
WU b) latar tempat
|
||||||
8
|
PERAK
|
a) Latar
tempat b) Kepincangan masyarakat
|
||||||
9
|
T’GANU
|
a) Latar
ms penyayang b) Saspens
|
||||||
10
|
PERLIS
|
a) Perwatakan
WS b) peristiwa sebagai telaedean
|
||||||
11
|
SELANGOR
|
a) latar
tempat b) Klimaks
|
||||||
12
|
K’TAN
|
a) Eksposisi
– sebab menarik
b) Latar
masyarakat
|
||||||
13
|
MELAKA
|
a) Latar
tempat
b) peristiwa
yang menimbulkan keinsfan
|
||||||
14
|
PAHANG
|
a) Keistimewaan
perkembangan cerita
b) Latar
masyarakat
|
||||||
15
|
SBP
|
a) Eksposisi
– menarik
b) Pengajaran
tentang kerjasama
|
||||||
16
|
YIK
|
a) Konflik
WU dan pengajaran
b) Latar
masa
|
||||||
17
|
VOK
|
a) Sebab
eksposisi menarik
b) Nilai
murni
|
||||||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan