Isnin, 22 Oktober 2018

Soalan Ramalan Bahasa Melayu 2018 SET 1


SET 1
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah menangani gejala merokok dalam kalangan remaja dan akibat-akibat daripada perbuatan merokok. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
             Umum mengetahui bahawa merokok merupakan tabiat tidak sihat yang membawa keburukan bukan sahaja kepada perokok terbabit, bahkan orang sekitarnya. Kajian menunjukkan bahawa 70 peratus penyebab pelajar merokok semata-mata kerana ingin mengelakkan tekanan.Tekanan berpunca daripada bebanan tugasan sekolah, harapan tinggi ibu bapa ditambah dengan naluri perasaan remaja yang suka memberontak. Faktor  utama yang menyumbang kepada perlakuan merokok adalah perubahan gaya hidup dan pemikiran, pengaruh rakan sebaya, selain mengimport budaya negatif dari negara luar.
 Komitmen kerajaan dalam memerangi gejala merokok tidak pernah berakhir. Kempen Tak Nak yang dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah bertujuan untuk mendidik generasi akan datang supaya bebas dari dihinggapi tabiat buruk itu. Tabiat benci merokok juga perlu disemai sejak di bangku sekolah bagi membawa kesan terhadap kanak-kanak dan seterusnya belia, serta golongan dewasa. Kerajaan juga mengambil beberapa langkah lain untuk membendung tabiat merokok termasuk menaikkan tarif produk tembakau. Peningkatan percukaian dan penetapan harga minimum rokok diyakini dapat mengurangkan permintaan terhadap rokok dalam kalangan perokok baharu.
             Peraturan larangan penjualan peket kecil 14 batang rokok dan kurang juga adalah langkah kawalan mengelak mereka yang baru berjinak-jinak  dengan rokok. Namun, bagi perokok yang sudah tegar, tidak akan berganjak dan tetap akan terus merokok. Kementerian Kesihatan menggunakan pendekatan drastik dengan meletakkan gambar organ-organ dalaman yang rosak akibat gejala merokok pada semua kotak rokok. Kementerian juga mewajibkan kesemua pengeluar dan pengedar rokok mendaftar dan memohon satu lesen khas sebelum menghasilkan atau menjual produk tembakau masing-masing. Melalui akta itu, kerajaan juga akan mengawal harga minimum rokok bagi mengelakkan perang harga dalam kalangan pengeluar yang kini dikesan semakin rancak. Selain itu, penubuhan kumpulan antimerokok dan kumpulan sokongan berhenti merokok yang terdiri daripada kalangan pelajar sendiri haruslah digerakkan oleh setiap sekolah seperti penubuhan PRS, pengawas dan sebagainya.  Jangan dilupakan bahawa khidmat bantuan berhenti merokok juga penting bagi memberi bantuan dan nasihat kepada pelajar yang ingin berhenti merokok.
             Sebagai intiha, merokok merupakan suatu gaya hidup yang memudaratkan. Menyedarkan perokok tentang bahaya tabiat merokok memang tidak mudah.Kesungguhan merokok perlu datang daripada dalam diri individu itu sendiri. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.
(Dipetik dan diubahsuai daripada  Menangani Gejala Merokok Dalam Kalangan Remaja,  oleh Hj. Samat bin Buang, Fokus, Mei, 2009)

Soalan 2 :  Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a)  -   Petikan Umum
Berdasarkan petikan soalan 1, jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
 i) Berikan maksud rangkai kata   dihinggapi tabiat buruk seperti yang terdapat dalam petikan di atas.                                                                                          [2 markah]
 ii) Apakah faktor-faktor yang menyumbang kepada berlakunya kegiatan merokok dalam kalangan remaja  mahupun dewasa?  Berikan tiga faktor.               [3 markah]
  iii) Gejala merokok dalam kalangan pelajar semakin serius dari hari ke hari. Pada pendapat anda, apakah kesan-kesan yang akan berlaku kepada masyarakat jika sekiranya gejala ini terus menular dalam kalangan remaja?                [4 markah] 

Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
            Pesan bonda itu kekal melebat dalam hati sanubari saya. Pesan mulus yang terpahat lama di pangkal hati. Oleh itu, saya tangguhkan berkali-kali hasrat itu. Hasrat untuk menjengah wajah kota yang pesat dengan kemajuan dan peradaban. Saya batalkan keinginan meruap-ruap dalam diri saya untuk mencari pengalaman baharu sebagai warga kota. Kata bonda, kota besar itu sudah hilang segala nilai-nilai tradisinya. Kota yang sekadar dibangunkan dengan kempen dan slogan itu sarat dengan api prasangka dan runcing prejudis para warganya yang berbilang bangsa dan bercampur aduk pula budaya dan bahasa pertuturannya. Manusia dipisahkan oleh benteng-benteng ketaksuban dan kepentingan diri sendiri.
            Mereka dipecah-pecahkan oleh ideologi, puak dan etnik, warna kulit, bahasa percakapan serta fahaman politik sehingga mengundang resah dan amarah. Lantas masing-masing bangun untuk berjuang menegakkan identiti sendiri. Saya teringat cerita bonda tentang kota mewah itu yang pernah mencalit sejarah hitam dekad lampau. Sejarah yang meninggalkan parut luka sentiment yang bukan sedikit. Sejarah suram yang berparut duka angkara gelodak emosi dan kesumat yang mengalir dalam dada setiap warganya sejak sekian lama.
                                                            Dipetik daripada cerpen ‘Munsyi’ oleh
Husna Nazri dalam antologi Jaket Kulit Kijang Dari    
 Istanbul , Kementerian Pendidikan Malaysia.
                       
i.  Apakah tujuan Mel berhijrah ke kota?                                           [2markah]
ii. Pada pendapat anda, apakah usaha yang boleh dilakukan untuk menyuburkan semangat
     kekitaan dalam kalangan masyarakat bandar?                              [3markah]

iii. Huraikan satu perwatakan Mel yang terdapat dalam petikan di atas dan satu
     perwatakannya yang lain daripada keseluruhan cerpen.               [3markah]


Soalan 2 (c) – Petikan Prosan Tradisional.
Baca petikan Prosa Tradisional  di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
            Hatta maka hari pun malamlah. Maka Kertala Sari pun masuk mencuri pula sebuah rumah saudagar yang lain. Setelah sudah banyaklah ia beroleh harta, maka ia pun kembali pada tempatnya pula. Dengan demikian habislah segala harta saudagar yang kaya-kaya itu dicurinya. Maka segala saudagar dan orang kaya-kaya itu pun masuk menghadap raja berdatang sembah,    
“Ya tuanku, patik mohon ampun, adapun patik sekalian ini habis kecurian tinggal sehelai sepinggang.”
Setelah baginda mendengar sembah orang itu, maka baginda pun terkejut seraya menampar-nampar pahanya. Maka titah baginda, “Wah, datanglah pula bala atas negeriku! Baiknya ada Laksamana; jikalau Laksamana kuutuskan ke negeri orang, binasalah negeri ini.”  
            Maka baginda pun bertitah kepada Temenggung, “Hai Temenggung, suruh orang berkawal dan segala saudagar berkawal pada kampungnya!” Maka Temenggung pun menyuruhkan orangnya berkisah orang kaya-kaya dan saudagar berkawal pada kampungnya. Setelah hari malam, maka Temenggung pun menyuruh orangnya berkawal, terlalu banyak dengan lembing perisai dan segala saudagarpun masing-masing berkawal pada kampungnya.   
Sebermula maka Kertala Saripun masuk ke dalam. Maka dilihatnya oleh Kertala Sari orang berkawal terlalu banyak dengan alat senjatanya. Maka Kertala Sari pun membaca pustakanya lalu berjalan di tengah orang banyak itu. Maka ia pun pergi ke rumah seorang kaya. Maka dicurinya harta yang kemas-kemas itu lalu dibawanya kembali dan bini orang kaya-kaya itu dicabulinya. Maka iapun kembali ke tempatnya.
Dipetik daripada  ‘Kepimpinan Melalui Teladan’ dalam antologi Jaket Kulit Kijang Dari  Istanbul , Kementerian Pendidikan Malaysia.

i. Berikan maksud datanglah pula bala atas negeriku.                    [2markah]
ii. Apakah reaksi Temenggung selepas menerima titah daripada baginda sultan?                                                                                                                            [3markah]
iii.Pada pendapat anda, mengapakah seseorang itu tergamak mencuri harta orang lain?                                                                                                                  [3markah]


Soalan 2 (d) – Petikan Puisi
Baca Syair di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SYAIR BIDASARI
Dengarkan tuan suatu riwayat,
Raja di desa Negeri Kembayat,
Dikarang fakir dijadikan hikayat,
Supaya menjadi tamsil ibarat.

Ada raja suatu negeri,
Sultan halifah akas bestari,
Asalnya baginda raja yang bahari,
Melimpah ngadil dagang senteri.

Hairan orang empunya temasya,
Baginda itulah raja perkasa,
Sangat tiada merasai susah,
 Entah esok dan lusa.

Seri sultan raja bestari,
Setelah ia sudah beristeri,
 Beberapa bulan beberapa hari,
 Hamillah puteri permaisuri.

Beberapa lamanya dalam kerajaan,
Baginda duduk bersuka-sukaan,
Datanglah beroleh kedukaan,
Baginda meninggalkan takhta kerajaan.

Datanglah kepada suatu masa,
Melayangla hunggas dari angkasa,
Unggas gurda sangat perkasa,
Menjadi negeri rosak binasa.
                                                                           
Datanglah menyambar suaranya bahana,
 Gemparlah sekalian mulia dan hina,
 Seisi negeri gundah-gulana,
Membawa diri ke mana-mana.

Bagindapun sedang dihadap orang,
Mendengar gempa rseperti perang,
Bertitah baginda raja yang garang,
“Gempar ini apakah kurang.”    
JAMILAH HJ. AHMAD (Penyelenggara)

i. Berikan maksud unggas gurda sangat perkasa dalam rangkap ke-6 syair di atas.
[2markah]
ii. Sebagai rakyat yang prihatin, nyatakan sumbangan-sumbangan anda kepada mangsa yang ditimpa bencana.                                                                                     [3markah]

iii. Nyatakan dua nilai murni yang terdapat dalam syair di atas.                   [4markah]


Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan
(a)    Tulis satu ayat bagi setiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan anda faham maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.

(i)                 lauk-pauk
(ii)              mandi-manda
(iii)            desas-desus
(iv)             lintang-pukang
(v)               gilang-gemilang
(vi)             turun-temurun                                                                         [6 markah]

(b)       Cerakinkan ayat majmuk dalam perenggan di bawah kepada enam ayat tunggal tanpa mengubah maksudnya.

Golongan muda merupakan modal insan yang tidak ternilai kepada negara kerana mereka ialah pelapis untuk memimpin negara pada masa akan datang. Oleh itu, setiap golongan muda perlu melengkapkan diri masing-masing dengan ilmu pengetahuan dan segala kemahiran agar mampu bersaing pada peringkat antarabangsa. Selain itu, pembinaan sahsiah juga harus sentiasa dipupuk dalam diri  setiap golongan muda.                                                                                                                                                                                              [6 markah]

(c)     Dalam setiap ayat di bawah, terdapat  satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan             penggunaan imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi             setiap ayat, anda tidak  boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

            (i)       Bantuan perlengkapan sekolah seperti beg dan unifom telah diserahkan      kepada anak-anak  
                         mangsa banjir itu.

           (ii)        Gadis manis yang berpakai baju berwarna merah dan berambut kerinting itu              
                       berasal dari  pedalaman Sabah.

           (iii)       Ombak laut yang semakin mengila telah menyukarkan kami untuk                          merialisasikan cita-cita sebagai rakyat pertama negara menyeberangi selat             tersebut.                                                                                     [6 markah]

 (d)  Dalam setiap ayat di bawah, terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau  istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.

(i)                 Lukisan-lukisan yang cantik-cantik di galeri itu telah musnah dijulang api           
dalam kebakaran yang berlaku lewat malam tadi.

(ii)              Dari masa ke semasa, pihak polis meronda di kawasan perumahan itu  
kerana disangsi menjadi  tempat persembunyian penculik.

(iii)            Kakak telah menerima hadiah sebuah komputer riba dari ayah kerana
berjaya memperoleh keputusan yang tinggi dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia.                                                                                                                                                                               [6 markah]

 (e)        Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian nyatakan tiga peribahasa yang
              sesuai dengan petikan tersebut.

“Bersabarlah Husna,” pujuk Syafika kepada rakan karibnya yang bukan sahaja emaknya dirawat di hospital pesakit jiwa, malah ayahnya juga ditahan di hospital kerana mengalami keracunan makanan.
“Sampai hati Mak Pah buat begini. Saya sudah berusaha sedaya upaya untuk menyelamatkan anaknya, tetapi dia bukan sahaja tidak menghargai pertolongan saya, malah menuduh saya pembunuh anaknya,” luah Husna dengan nada sedih.
“Jangan fikirkan sangat cakap Mak Pah itu. Perkara penting yang harus kamu utamakan sekarang ialah teruskan usaha kamu supaya cita-cita kamu tercapai,” nasihat Syafika.
                                                                         [6 markah]





Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:

(i)                 Leftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib
(ii)              Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor
(iii)            Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin
(iv)             Pantai Kasih karya Azmah Nordin
(v)               Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
(vi)             Tirani karya Beb Sabariah
(vii)          Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop
(viii)        Silir Daksina karya Nizar Parman


(a)   Latar tempat memainkan peranan yang penting dalam menggerakkan cerita dalam sesebuah karya.

Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan dua latar tempat yang terdapat dalam novel tersebut.
[7 markah]


(b)   Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu peristiwa bagi setiap novel yang menunjukkan kepincangan masyarakat.
[8 markah]





           









KERTAS  SOALAN TAMAT

Tiada ulasan: