Isnin, 22 Oktober 2018

Soalan Ramalan Bahasa Melayu SPM 2018 SET 3


SET 3
Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah keselamatan penggunaan perbankan elektronik dan faedah-faedah penggunaan perbankan elektronik.  Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Kini urusan perbankan hanya di hujung jari. Cara penggunaannya cukup mudah; pengguna hanya perlu menatap skrin komputer, melayari laman sesawang perbankan yang dipilih, menaip kata laluan atau nombor pin kemudian memilih urusan transaksi yang diperlukan, dan dalam beberapa minit urusan tersebut dapat diselesaikan. Aplikasi perbankan elektronik mula dibangunkan di Malaysia setelah mendapat kelulusan daripada  Bank Negara Malaysia pada 1 Jun 2000 dan Maybank merupakan institusi kewangan pertama menjalankan perkhidmatan  perbankan dalam talian dengan portal perbankannya www.maybank2u.com.my.
Faktor keselamatan dan privasi merupakan dua perkara paling dominan yang mempengaruhi keputusan pengguna untuk menggunakan perkhidmatan perbankan elektronik. Aspek keselamatan dalam penggunaan aplikasi ini sebenarnya terletak di tangan pengguna sendiri dengan memastikan kata laluan ke akaun pengguna sukar diteka oleh orang lain. Oleh itu, pengguna wajar mengelakkan penggunaan nombor telefon, tarikh lahir ataupun maklumat yang sudah biasa digunakan sebagai kata laluan. Pengguna juga perlu kerap menukar kata laluan agar penceroboh di Internet gagal mencuri kata laluan. Setelah segala urusan ditamatkan, pengguna juga disarankan supaya memadamkan semua data berkenaan aktiviti Internet mengikut cara yang dipaparkan oleh pengendali perbankan elektronik. Sekiranya data ini tidak dipadamkan, data akan berada dalam memori komputer dan boleh dikesan oleh penggodam Internet.
Pengguna sering diingatkan supaya tidak melayani e-mel yang meminta mereka menukar nombor pin atau kata laluan perbankan. Banyak kes dilaporkan bahawa pengguna kehilangan wang dalam sekelip mata setelah terpedaya dengan e-mel yang kononnya dihantar oleh pihak bank meminta mereka mengemas kini maklumat pelanggan. Hyperlink pada e-mel atau paparan oleh apa-apa jua laman sesawang, berkemungkinan besar telah dihubungkan kepada portal rekaan para penggodam Internet justeru pengguna dinasihati agar tidak melayari atau mengakses laman sesawang perbankan elektronik dengan jalan pintas. Pelanggan yang bijak juga tidak akan sewenang-wenangnya memberikan kata laluan perbankan elektronik kepada sesiapa sahaja. Bagi mengelakkan sebarang masalah teknikal atau kesilapan, pengguna perIu memastikan resit transaksi disimpan untuk rujukan.
Sekiranya perlu mencatat kata laluan atau nombor pin kerana bimbang terlupa, pengguna mencatatkannya di tempat yang selamat. Terdapat juga pengguna yang tertipu dengan penghantar sistem pesanan ringkas (SMS) yang mengaku ahli keluarga terdekat, lalu mendedahkan maklumat perbankan mereka. Oleh itu, jangan mudah percaya dengan SMS yang meminta kita menghantar maklumat rahsia. Pengguna harus menyiasat terlebih dahulu kesahihan SMS tersebut.
Walaupun perbankan elektronik berisiko, inisiatif pengguna penting untuk mendapatkan maklumat terkini agar penggodam tidak berjaya menembusi tembok keselamatan yang dibina. Pihak bank pula seharusnya sentiasa menaik taraf sistem keselamatan mereka memandangkan pelbagai teknologi dan kaedah penipuan dicipta untuk menerobos sistem keselamatan aplikasi di Internet.

(Dipetik dan diubah suai daripada 'Urusan Perbankan di Hujung Jari' oleh Siti Zakiah Melatu Samsi, Dewan Masyarakat, April 2011)

Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

(i)           Apakah maksud rangkai kata dicipta untuk menerobos?
[2 markah]

(ii)        Pengarang menyatakan beberapa cara menggunakan khidmat perbankan elektronik.
Nyatakan cara-cara tersebut.
[3 markah]

(iii)      Pada pendapat anda, mengapakah khidmat perbankan elektronik kurang mendapat
sambutan daripada pengguna?Jelaskan dua sebab.                               [4 markah]


Soalan 2 (b) – Petikan Cerpen
Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
            “Tuan inikah yang bernama Munsyi, sahabat baik bonda saya?”
            Selepas saya memperkenalkan diri, dia mula tersenyum memamahi saya sebelum menjemput saya masuk.
            Kami bersalaman erat. Saya menyampaikan salam bonda kepadanya sebelum menghulurkan beg berisi puluhan kitab lama yang saya bawa dari kampung.
            Minggu-minggu pertama saya berada di kota mewah ini, dapat saya saksikan kerapuhan jiwa anak-anak muda sebangsa saya. Mereka dihanyutkan keseronokan hidup dengan memperdagangkan maruah dan peribadi. Saya berasa jelik dan aib menyaksikan adegan sumbang wajah-wajah anak muda peribumi tanah air ini yang tidak segan silu menjual bahasa ibunda dan merosakkan agama yang murni. Anak-anak muda lelaki perempuan berpelesiran dalam pergaulan bebas sambil bercakap dalam bahasa yang entah apa-apa. Mereka bergelak tawa dalam loghat yang direka-reka konon untuk menunjukkan kemodenan. Saya jadi keliru dengan setiap patah slanga dan klausa yang tidak saya faham. Ada yang menggunakan pelbagai istilah rojak yang dicampuradukkan dengan bahasa asing yang mengelirukan. Saya jadi buntu. Malah berasa malu dengan sikap dan gelagat anak-anak muda sebangsa saya yang telah hilang identiti dan jati diri di negara mewah ini.
(Dipetik daripada cerpen ‘Munsyi’, oleh Husna Nazri Dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, Kementerian Pendidikan Malaysia)

(i)    Gambarkan keadaan anak-anak muda di kota mewah.                         
                                                                                                            [2 markah]

 (ii) Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang dapat diambil oleh ibu bapa untuk membendung keruntuhan akhlak generasi muda di kawasan bandar?     
                                                                                                            [3 markah]

(iii) Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan tersebut dan satu persoalan lain daripada keseluruhan cerpen.                                                                            
                                                                                                              [4 markah]      

Soalan 2 (c) – Petikan Prosan Tradisional.
Baca petikan Prosa Tradisional  di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
            Berapa lamanya maka Kertala Sari pun sampailah ke Melaka. Maka ia pun singgah di luar kota pada kampung segala Jawa.  Maka Kertala Sari pun menyamarkan dirinya  kepada segala Jawa yang banyak itu. Maka Kertala Sari pun sedia kala berjalan keluar masuk bermain-main segenap kampung orang kaya-kaya dan saudagar,
            Setelah diketahuinya, maka Kertala Sari pun masuk menyamar pada orang Patih Kerma Wijaya, Tatkala itu Kertala Sari pun masuk seorangnya mengikut Patih Kerma Wijaya pergi menghadap sama dengan Jawa yang banyak itu.Maka oleh Kertala Sari segala hulubalang yang menghadap sama-sama itu dilihatnya seorang kepada seorang. Maka Kertala Sari pun  pandang Laksamana ; maka ia pun fikir dalam hatinya, “Dialah gerangan hulubalang Ratu Melaka yang bernama Laksamana itu. Jikalau demikian lakunya, sungguhlah ia dapat membunuh bapaku, kerana ia penjurit besar lagi kepetangan.
Dipetik daripada ‘Kepimpinan Melalui  Teladan’  dalam antologi Jaket Kulit Kijang Dari Istanbul  Kementerian Pendidikan Malaysia 

(i)                 Berikan maksud rangkai kata penjurit besar yang terdapat dalam petikan di atas. 
                                                                                                      [2 markah]

(ii)              Apakah tindakan yang dilakukan oleh Kertala Sari sebaik sahaja ia sampai ke Melaka?                                                                                       [3 markah]

(iii)            Sekiranya anda Kertala Sari, apakah cara yang dapat anda lakukan untuk                     
menewaskan Laksamana?                                                                                                                                                                               [3 markah]
           
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi
Baca Seloka di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SELOKA ‘BERBUAT ISTANA ZAMAN DAHULU’
[Za’ba]
Baginda menitahkan orang besar empat,
Membuat istana puri berkota;
Lalu dipanggil Pawang raja.
Pawang mengerah orang bekerja,
Empat puluh empat tukang dan utas,
Siang malam tidak berhenti.

Tujuh bulan tujuh purnama,
Istana siap dengan alatnya;
Besar tersergam sembilan ruang,
Sepuluh dengan rembat guntung,
Sebelas dengan pancung serong,
Dua belas dengan anjung tinggi.

Tiga sudut menteri delapan,
Tiang panjang maharaja lela,
Tiang tengah syukur menanti;
Galang-galangnya ular berang,
Kasau kecil puteri menyembah,
Kasau lentik helang berbega.

Berbunga sawa mengelempai,
Bertakuk bersedelinggam,
Berjenang berbatu kawi,
Berselimpat ukir Jawa,
Lilit-melilit aka rCina;
Garam sebuku sisa jeragan,
Bunga kenanga dimakan ular,
Layang-layang di pintu ular.

Istana siap tukangpun mati,
Tiada orang dapat meniru:
Dipersembahkan kepada baginda suami isteri.

(Seloka Berbuat Istana Zaman dahulu oleh Za’ba. Antologi Sejadah Rindu)

i.        Nyatakan maksud rangkap seloka di bawah:
Istana siap tukangpun mati,
Tiada orang dapat meniru:                                                           (2 markah)

ii.                  Tujuh bulan tujuh purnama,
Istana siap dengan alatnya;
Besar tersergam sembilan ruang,
Sepuluh dengan rembat guntung,
Sebelas dengan pancung serong,
Dua belas dengan anjung tinggi.

Pada pendapat anda,mengapakah istana raja itu dibina sedemikian rupa?
(3 markah)
iii)        Kemukakan dua pengajaran yang terdapat dalam gurindam tersebut  (4 markah)


Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
Jawab semua soalan

(a) Tulis satu ayat bagi tiap-tiap perkataan di bawah supaya jelas menunjukkan maksudnya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan, menggunakan perkataan sebagai peribahasa dan nama khas. 
 (i)       berlapis-lapis  
(ii)       terkumat-kamit 
(iii)      berbondong-bondong
(iv)          mengangguk-angguk  
(v)            berbuai-buai   
(vi)          mengacah-acah                                                                                    [6 markah]

(b) Tukar ayat pasif di bawah kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya. 
 (i) Pekerja-pekerja yang datang lewat itu telah dipanggil oleh pengurus syarikat itu untuk diberi amaran. 
 (ii)  Anaknya yang nakal itu telah dipukul oleh Ramesh dengan rotan semalam. 
 (iii) Anak-anak yang masih belum matang perlu diberkan perhatian oleh ibu bapa.                                
                                                                                                                        [6 markah]

(c)  Dalam ayat-ayat di bawah terdapat dua penggunaaan ejaan dan imbuhan yang salah. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkannya. Anda tidak perlu menulis ayat itu semula .
  (i)   Usaha untuk menunjukkan bakat-bakat muda dalam seni mempertahankan diri            perlulah mengambil segera. 
 (ii)      Semua penduduk kampong itu telah kerjasama untuk menjayakan majlis ulang tahun    yang kelima puluh.  
(iii)      Pihak kerajaan telah meluluskan perbelanjaan untuk mengendahkan pantai   yang    sudah lama berbiar itu.         
[6 markah]

(d) Dalam setiap ayat di bawah ini terdapat dua keslahan penggunaan kata atau istilah dan kesalahan bahasa. Kenal pasti kesalahan-kesalahan tersebut dan betulkannya.Anda tidak perlu  menulis ayat itu semula.
 (i) Beberapa batang senapang berjaya dirampas dari penjenayah yang ditangkap oleh polis semalam.
 (ii) Kapal terbang yang baru berhenti itu sedang diperiksa oleh pihak berkuasa kerana disyaki ada bom didalamnya.
 (iii) Kakak merebus air selepas menyiapkan kerja rumahnya yang telah diberikan oleh guru beliau.           
[6 markah]

(e) Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian kemukakan tiga peribahasa yang menggambarkan situasi yang terdapat dalam petikan ini. 
  Memang banyak faedah yang akan diperoleh jika kita merantau atau pergi ke sesuatu tempat yang jauh dari tempat kita. Kita akan dapat melihat cara hidup masyarakat di tempat tersebut yang berbeza dengan cara hidup kita. Oleh itu, memang ada orang yang suka mengembara ke tempat lain sama ada untuk mencari pekerjaan ataupun pengalaman. Ada pula perantau yang terus menetap di tempat tersebut, tetapi ada juga yang pulang ke tempat asal setelah lama berada di perantauan.     
                                                                                                                          [6 makah]




Soalan 4
Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:

(i)                 Leftenan Adnan Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib
(ii)              Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor
(iii)            Jendela Menghadap Jalan karya Ruhaini Matdarin
(iv)             Pantai Kasih karya Azmah Nordin
(v)               Songket Berbenang Emas karya Khairuddin Ayip
(vi)             Tirani karya Beb Sabariah
(vii)          Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd Yusop
(viii)        Silir Daksina karya Nizar Parman


4 (a) Berdasarkan sebuah novel yang telah anda pelajari, nyatakan latar masyarakat yang 
         terdapat dalam novel berkenaan.                                                          
                                                                                                                        [7 markah]

 4 (b) Berdasarkan dua buah novel yang telah anda pelajari, huraikan konflik yang dihadapi  
         oleh watak utama.
                                                                                                                        [8 markah]



           









KERTAS  SOALAN TAMAT


Tiada ulasan: