3. Barangan
buatan tempatan seperti makanan, pakaian, dan perkakas rumah menjadi pilihan
rakyat Malaysia.
Tulis sebuah rencana
tentang keistimewaan barangan buatan tempatan kepada pengguna.
Kerajaan menggalakkan
rakyat Malaysia menggunakan barangan buatan tempatan.
Huraikan
kebaikan-kebaikan menggunakan barangan buatan tempatan.
Pendahuluan : Peribahasa yang menyatakan ‘hujan emas di negari
orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baiklah di negeri sendiri’ mengajari
kita betapa pentingnya menghargai dan membanggakan apa-apa jua yang menjadi
milik kita. Dalam konteks ini, kempen belilah barangan buatan tempatan adalah
menjadi wahana penting untuk dihayati dan seterusnya mendapat sambutan tidak
berbelah bahagi oleh masyarakat. Kempen dan galakan ini menjadi inisiatif utama
kerajaan untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara yang dipacukan oleh
aliran tunai domestik. Sementara itu, dalam beberapa perspektif yang lain,
galakan ini turut memberikan impak yang positif kepada masyarakat pengguna dan
meningkatkan perkembangan ekonomi negara amnya.
Isi 1
: Membantu mempercepat pertumbuhan dana dalam negara – menyokong pertumbuan Keluaran Dalam Negara Kasar di samping
memberi kesan kepada meningkatnya pendapatan perkapita penduduk – dengan kata
lain masyarakat memiliki tukaran yang cukup
Isi 2
: Menyekat aliran tunai ke luar negara – kecairan tunai
(modal) hanya berlegar dalam pasaran tempatan – kini, sudah melebihi RM20
bilion wang mengalir keluar kerana mengimport barang-barang makanan – aliran
keluar meningkat berlipat ganda sekiranya barangan aksesori, pakaian, peralatan
mesin dan jentera yang terpaksa diimport
Isi 3
: Menyokong kreativiti anak-anak tempatan dalam sektor perniagaan – membantu mempercepat pertumbuhan sektor PKS (Perusahaan Kecil
dan Sederhana) – pembelian yang meningkat boleh mendorong pengusaha
melipatgandakan keluaran di samping kualiti yang turut meningkat
Isi 4
: Membantu merancakkan sektor perniagaan –perniagaan berkembang dengan lebih pantas apabila pasaran aktif
Isi 5
: Pengguna memperoleh barangan yang relatifnya lebih murah dengan
kualitinya yang setaraf – murah kerana
kos produk yang lebih rendah dan berkualiti kerana pemproesan menggunakan
teknologi moden dengan piawai ISO 9200
Kesimpulan : Daripada peribahasa, jauh-jauh seluang melaut
akhirnya baliklah ke muara membuktikan bahawa, selama-lama mana pun
kita berbangga dengan kelebihan orang lain, namun tidaklah lama kerana akan
balik juga kepada asal usul. Hal yang demikian samalah sifatnya apabila kita
kesudahannya akan balik kepada cita rasa sendiri walaupun zahirnya sangat
berbangga dengan barangan asing. Seyogia berilah sokongan yang tidak bergelah
bahagi terhadap galakan membeli barangan tempatan.
4. Peninggalan
sejarah seperti Tembok Besar China di China, Taj Mahal di India dan Candi
Brobodur di Indonesia sentiasa menjadi daya tarikan pelancong si seluruh dunia.
Bincangkan kepentingan
peninggalan sejarah kepada sesebuah negara.
NOTA : Sila ubah suai
soalan ini dengan rangka jawapan soalan di bawah
Pengetahuan tentang
sejarah dikatakan teras kepada pembentukan tamadun sesuatu bangsa. Malangnya
sejak akhir-akhir ini sindrom buta sejarah telah melanda generasi muda.
Ulaskan pendapat anda
tentang kewajaran kerajaan mewajibkan lulus sejarah pada peringkat SPM.
Pendahuluan : Perbuatan mengoyak-ngoyak Jalur Gemilang, mempersendakan kalimat
dalam lagu Negaraku, merosakkan sumber alam semula jadi, bersekongkol dengan
musuh negara, rasuah, dan tidak menghormati undang-undang adalah
antara anasir kerendahan budi bahasa dan lunturnya jiwa patriotik.
Namun demikian, fenomena seumpama itu seolah-olah menjadi kepuasan kepada
sesetengah individu untuk menunjukkan diri mereka hebat. Mereka berbangga
apabila dikatakan berjaya merobek-robek sistem perundangan, peradaban, dan
budaya masyarakat. Tingkah laku keji seperti ini sudah pasti boleh meruntuhkan
nilai patriotisme dalam kalangan rakyat seandainya tiada sebarang tindakan
proaktif diambil. Menyedarinya, kerajaan telah mengambil pendekatan mewajibkan
subjek sejarah kepada semua pelajar, malahan subjek tersebut diwajibkan lulus
pada peringkat SPM. Walaupun terdapat reaksi pro dan kontra, saya berpendapat
langkah tersebut sebagai kena pada masa dan situasi untuk mengembalikan hak dan
maruah negara agar tidak dicacatcelakan oleh individu yang tidak
bertanggungjawab.
Isi 1 : Dapat
melahirkan rakyat yang sedar akan asal usul – kejahilan
terhadap asal usul boleh melahirkan individu yang mudah menderhaka – sejarah
memberikan maklumat tentang keadaan sebenar tanah air dan bangsa sendiri -
dapat membezakan dengan situasi di negara lain – tidak dengan
sewenang-wenangnya melakukan perkara-perkara yang menjatuhkan maruah negara
Isi 2 : Dapat
menjelaskan tentang kedudukan sebenar masyarakat dan sistem politik masyarakat
majmuk di Malaysia – mendidik rakyat agar
faham dan tahu bertolak ansur dalam kalangan masyarakat majmuk – bersatu untuk
membentuk bangsa Malaysia berasaskan permuafakatan dalam kontrak sosial
Isi 3 : Mendidik rakyat
memahami sistem bernegara – sejarah sebagai
sumber mengubah tingkah laku rakyat agar faham sistem pemerintahan sesebuah
negara – mendidik rakyat menghormati pemimpin, menghormati kewujudan perbezaan
kaum, agama, budaya, dan bahasa
Isi 4 : Elemen (alat
penting) membantu mempercepat pembangunan negara – rakyat yang
faham sejarah akan patuh kepada negara – sentiasa berusaha memajukan tanah air
– tidak menimbulkan angkara yang membawa suasana ketidaktenteraman dalam
masyarakat dan negara – keamanan boleh meningkatkan daya produktiviti negara
Isi 5 : Sentiasa
bersedia mempertahankan kedaulatan negara – rasa sayang dan
terhutang budi kepada negara – bersedia pada bila-bila masa menjadi tulang
belakang pertahanan negara – menjaminkan ketenteraman dan keamanan negara
Kesimpulan : Ratusan tahun kita berjuang untuk mengembalikan maruah dan
kemerdekaan tanah air. Kini setelah 56 tahun negara mengecapi kemerdekaan
setiap rakyat harus merasai sendiri denyut nadi mengecapi nikmat kemerdekaan.
Kita perlu ingat bahawa, mempertahankan kemerdekaan dan kemakmuran yang telah
lama dikecapi adalah lebih susah. Oleh itu, seandainya wujud sikap talam
dua muka akibat buta sejarah maka amat wajarlah kerajaan mengambil
langkah segera untuk mewajibkan syarat lulus sejarah dalam peperiksaan
seandainya langkah tersebut boleh menyelamatkan masa depan negara.
PULAU PINANG
1. Anda
telah berpeluasng bercuti bersama-sama dengan keluarga di tempat pelancongan
yang terkenal di Malaysia.
Huraikan
langkah-langkah yang dapat dilaksanakan untuk menjadikan tempat pelancongan di
Malaysia lebih menarik.
Pendahuluan : Sudah acap kali
penganjuran tarikan pelancong ke luar negara oleh pelbagai agensi sentiasa
mendapat sambutan yang memberangsangkan. Penganjuran tersebut turut disokong
oleh pihak kerajaan dengan menganjurkan Kempen Tahun Melawat Malaysia. Kini
Malaysia mula dikenali di saentero dunia sebagai destinasi pelancongan yang
menarik, murah, dan eksotik. Sebagai contoh, pada tahun 2012, Malaysia telah
menyasarkan jumlah kemasukan pelancong kepada 30 juta orang dengan anggaran
tukaran asing sebanyak RM30 bilion. Sejajar dengan hasrat negara untuk
menjadikan sektor pelancongan sebagai penyumbang utama ekonomi negara, maka
semua pihak di Malaysia patut memainkan peranan aktif masing-masing.
Isi 1
: Penglibatan aktif agensi kerajaan - Kementerian
Pelancongan - agensi-agensi di bawah kementerian berkenaan perlu aktif
mempromosikan Malaysia ke peringkat global
Isi 2
: Inisiatif hendaklah turut digerakkan oleh sektor swasta juga - menyokong
dan mengambil bahagian dalam program galakan pelancongan di luar negara -
membangunkan prasarana pelancongan seperti kemudahan penginapan dan pengangkutan
Isi 3
: Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) hendaklah menjaga dan
memperindah kawasan jagaan masing-masing - mengutamakan
aspek kebersihan dan keindahan - membangunkan tempat-tempat yang berpotensi
menjadi daya tarikan pelancong
Isi 4 : Minda
masyarakat hendaklah lebih berfikiran terbuka dan positif terhadap industri
pelancongan - melihat sektor pelancongan secara positif - menyokong
usaha pihak kerajaan dan PBT menjaga alam sekitar - mengamalkan budaya sopan
santun, peramah, dan berbudi bahasa
Isi 5 : Penglibatan
aktif duta-duta di luar negara - menyampaikan
mesej yang jelas tentang Malaysia
Kesimpulan : Sebagai
sebuah negara yang aman dan harmoni, Malaysia amat strategik untuk dikunjungi
oleh pelancong-pelancong sama ada dari Timur atau Barat. Peluang harus
dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya pada masa ini apabila Malaysia begitu
popular kepada pelancong dari Timur Tengah dan Asia Timur jauh. Peluang yang
sedia terhidang hendaklah bijak direbut, bak kata peribahasa rezeki
jangan ditolak, aral jangan diraih.
2. Kenaikan
harga barangan harian telah menyebabkan ahli keluarga melakukan pelbagai usaha
untuk menjimatkan perbelanjaan.
Huraikan usaha-usaha
tersebut.
Pendahuluan : Semua pihak telah maklum, bahawa tahun 2008 hingga kini merupakan
tempoh getir. Kegetiran tersebut berpunca daripada suasana ekonomi dunia yang
suram. Peningkatan mendadak harga minyak, perubahan suhu dunia, bencana alam,
dan krisis bahan makanan cukup menakutkan banyak pihak. Hingga ke hari ini
suasana ekonomi dunia masih dalam suasana yang tidak menentu. Banjir besar yang
melanda negara-negara pengeluar pertanian seperti Australia, India, dan Cina
amat menakutkan kita. Walaupun Malaysia tidak begitu teruk terjejas, namun
amaran seperti itu perlu diambil serius agar dapat menyediakan payung sebelum
hujan. Bagi mendepani keadaan darurat seperti itu, setiap keluarga haruslah
mempunyai pelan dalam merancangkan perbelanjaan berhemat sekonyong-sekonyong
tidak menjadi mangsa krisis kenaikan harga barang.
Isi 1 : Mengamalkan
latihan berjimat cermat
- amalan
yang harus dipupuk sejak kecil
- memupuk
nilai-nilai murni dalam keluarga seperti menyayangi harta benda, berbelanja
secara
berhemat,
dan menjauhi amalan boros
Isi 2 : Mengamalkan
latihan menabung dan menyimpan
-
penyimpanan melalui institusi kewangan dan pelaburan saham
-
berjimat cermat sewaktu senang dengan memperuntukkan lebihan belanja untuk
simpanan
Isi 3 : Mendidik
anak-anak dan ahli keluarga agar sentiasa berpada-pada dengan kemampuan yang
ada
-
tidak meminta-minta sesuatu yang berlebih-lebihan
-
tidak melampau dan meniru cara hidup di luar kemampuan
Isi 4 : Tidak terlalu
terpengaruh dengan umpan kebendaan dan berbelanja di luar kemampuan
-
keinginan untuk hidup bergaya melebihi kemampuan
-
cepat terpengaruh dengan pelbagai iklan dan pujukan atau tawaran jualan murah
dan pesta jualan
Isi 5 : Tidak
terpengaruh dengan sikap ingin bersaing dan menunjuk-nunjuk
-
elakkan sifat meninggi diri mahu bersaing dengan jiran dan tetangga
-
mendidik anak-anak supaya tidak terikut-ikut dengan gaya hidup mewah jiran atau
rakan-rakan
Kesimpulan : Pendidikan daripada peribahasa ingat sementara belum kena, jimat
sementara belum habis amatlah tepat diamalkan dalam situasi seperti ini.
Janganlah disebabkan sikap yang terlalu berkehendakkan sesuatu sehingga di luar
kemampuan, kita terpaksa menanggung beban terutama dalam
krisis gawat seperti ini. Janganlah sudah terhantuk baru hendak
menengadah. Oleh itu, rancanglah strategi perbelanjaan secara berhemat dalam
erti kata hendak kaya berdikit-dikit, hendak papa bertabur urai.
3. Makanan
segera dan makanan ringan seperti burger, mi segera dan kentang goreng telah
menjadi pilihan masyarakat sekarang.
Ulaskan pernyataan
tersebut.
4. kemasukan
warganegara asing ke sesebuah negara telah meninggalkan pelbagai kesan.
Jelaskan kesan-kesan
kemasukan warga asing ke negara tersebut.
Sejarah telah memaparkan bukti apabila negara-negara
perindustrian di Eropah memulakan era perindustrian dengan cara membuka dasar
buruh yang telus. Dasar tersebut telah menggalakkan rakyat dari negara-negara
Dunia Ketiga berhijrah ke negara mereka atas dasar keperluan buruh. Kini amalan
seperti itu berterusan berlaku di Eropah walaupun dalam bentuk yang berbeza.
Musibahnya, apabila dasar tersebut dipermudah, pelbagai implikasi negatif
terpaksa ditanggung oleh negara-negara perindustrian di Eropah. Amalan tersebut
kini turut sama dikongsi oleh negara-negara perindustrian baru termasuk
Malaysia juga. Malang sekali apabila dasar buruh asing ini gagal diurus dengan
sempurna telah memberi impak yang cukup negatif kepada negara penerima.
Pelbagai kesan sama ada ekonomi, sosial, dan politik terpaksa ditanggung oleh
negara-negara penerima. Keadaan tersebut tidak terkecuali kepada Malaysia juga.
Isi 1 : Masalah yang
timbul dalam menentukan status pekerja - pekerja tanpa permit
mengatasi yang sah - tidak terikat dengan segala sistem, peraturan dan
undang-undang negara - sukar untuk mengambil tindakan terhadap golongan ini
Isi 2 : Pendatang bebas
melakukan pelbagai aktiviti yang bertentangan dengan dasar dan peraturan negara
- melakukan kegiatan jenayah – kini kadar jenayah terlalu kritikal di
Malaysia - bebas menyusup masuk dan keluar terutama selepas melakukan jenayah
(sindiket pengedaran dadah antarabangsa oleh warga Iran manakala masalah
samseng dan jenayah oleh warga Afrika)
Isi 3 : Mengancam
keselamatan negara - kehidupan aman dan
harmoni yang dirasai rakyat sejak dulu benar-benar tergugat - pihak keselamatan
negara tidak menang tangan untuk menangani gejala jenayah yang meningkat dengan
mendadak
Isi 4
: Dalam aspek sosial, merampas segala peluang rezeki rakyat tempatan
-menguasai pasaran buruh dan sektor perladangan -membuka ruang agar
majikan dengan sewenang-wenangnya melupakan tanggungjawab sosial terhadap
warganegara sendiri
Isi 5 : Menyebarkan
pelbagai pengaruh asing yang negatif dan destruktif - gaya hidup samseng dengan pergaulan bebas - membebaskan diri daripada
sebarang ikatan adat, norma, budaya, dan etika masyarakat setempat - tiada rasa
hormat terhadap masyarakat tempatan
Isi 6 : Menimbulkan
pelbagai keresahan dan ketidaksetabilan dalam masyarakat -mengganggu gugat sistem masyarakat setempat - mengamalkan perkahwinan
dengan rakyat tempatan yang tidak mengikut tatacara undang-undang dan agama -
menculik dan melarikan anak-anak gadis tempatan ke luar negara
Kesimpulan : Tempelak peribahasa pernah menyatakan, iaitu hajat di hati
nak peluk gunung, malang terpeluk biawak celaka. Inilah situasi yang
terpaksa kita hadapi kini. Gejala pendatang asing yang pada hematnya untuk
membantu mempercepat agenda pembangunan di negara ini telah memusibahkan kita
dengan pelbagai ancaman. Sesungguhnya, sudah sampai masanya agar semua pihak
menilai semula akan keperluan mengambil buruh asing tanpa mengambil kira masa
depan negara..
WP KUALA LUMPUR
1. Setiap
murid perlu menghormati dan menghargai jasa guru di sekolah.
Huraikan pendapat anda
dalam usaha menghargai jasa guru di sekolah.
“Tempat jatuh lagi
dikenang, inikan pula tempat menimba ilmu”. Sebagai pelajar yang telah berjaya,
anda ingin merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada sekolah dan guru-guru
yang mendidik anda.
Tulis teks ucapan untuk
melahirkan perasaan anda itu.
Assalamualaikum dan
salam sejahtera’
Yang
saya hormati Puan Pengacara Majlis, Yang Berusaha Tuan Pengetua SMK Ambang
Saujana, Tuan Haji Ramli Bin Mohd Zaini, Yang Dihormati para guru dan seterusnya
rakan-rakan yang dikasihi sekalian.
Atas
limpah kurnia Allah yang Maha Pemurah lagi Pengasihani, saya melafazkan
kesyukuran kerana dengan izin-Nya kita dapat berjumpa dalam majlis yang amat
besar ertinya kepada warga SMK Ambang Saujana. Kita sangat bertuah dan
bersyukur kerana di sekolah inilah tempat kita belajar, bermain, berkawan,
bermesra dengan para guru dan seterusnya melakarkan kejayaan.
Hadirin sekalian,
Air jernih
genang-genangan,
Alir
deras jernih di hulu;
Tempat jatuh lagi
dikenang,
Inikan
pula tempat menimba ilmu.
Pantun di atas dengan
sesungguhnya, saya dedikasikan untuk para guru dan khususnya untuk SMK Ambang
Saujana yang telah banyak menaburkan budi kepada saya dan saudara saudari.
Istimewa pula, pada hari yang bertuah ini, kita diraikan sekali lagi kerana
mencapai kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM.
Hadirin sekalian,
Sebelum
menelusuri lebih jauh, saya terlebih dahulu mengambil peluang untuk mengimbau
semula sejarah lima tahun yang silam ketika saya dan rakan-rakan mendaftarkan
diri di sekolah ini. Sebagai pelajar baru, kita seolah-olah lembu masuk kampung
semasa pertama kali melepasi pintu pagar sekolah. Pelbagai perasaan berbaur
dalam benak fikiran tentang alam persekolahan menengah yang bakal kita tempuhi.
Perasaan gerun, seronok, dan cemas bertukar ganti mengusik emosi. Maklumlah,
pada waktu itu kita dikelilingi oleh pelajar-pelajar yang lebih senior dan ada
dalam kalangan mereka yang bertubuh gempal dan sasa. Malahan perkara yang lebih
rumit lagi, sesama kita pun belum kenal antara satu sama lain. Namun begitu,
semua perasaan tersebut tidak lama berada di dalam minda apabila para guru yang
cukup berdedikasi dan penyayang telah membimbing kita. Atas keramahan dan manis
muka para guru dan rakan-rakan senior, kita meniti hari-hari berlalu tanpa disedari.
Natijahnya, sekarang kita telah menjadi sebahagian daripada insan bertuah yang
diraikan oleh phak sekolah atas kejayaan cemerlang dalam peperiksaan SPM yang
lalu.
Para pendidik yang
dihormati sekalian,
Alhamdulillah,
tiada kalimah seindah madah untuk saya lafazkan atas kejayaan meraih keputusan
paling cemerlang yang saya peroleh. Memang benar, rajin dan usaha tangga
kejayaan. Namun apa-apapun, kejayaan meraih 9 1A yang terpampang di
hadapan mata bukanlah perkara gampang. Sebaliknya, tanpa usaha dan komitmen
yang cukup dedikasi daripada para pendidik dan pengurusan sekolah, kejayaan
yang berada dalam tangan saya dan rakan-rakan adalah suatu misi yang mustahil.
Kami cukup yakin, setitis liur basah yang terpercik daripada lidah seorang pendidik
adalah sumber yang menjadi mutiara ilmu. Terima kasih cikgu! Sesungguhnya,
jasamu akan kami kenangi bak seluas lautan yang tidak bertepian .
Rakan-rakan sekalian,
Selama
lima tahun kita menimba ilmu di sini, bukan perihal akademik sahaja yang
menjadi agenda pihak sekolah, malahan pembinaan sahsiah dan jati diri turut
dirancang. Kita dididik menjadi insan serba boleh dalam bidang kurikulum,
kokurikulum, pemantapan rohani serta bermotivasi. Pelbagai program
kecemerlangan sama ada yang berunsurkan akademik mahupun kokurikulum telah
berjaya membentuk diri kita menjadi insan yang hebat dan cemerlang. Betapa
tidak, sekolah ini adalah antara yang tersohor dalam kalangan institusi
menengah di negeri ini. Kita cemerlang dalam setiap peperiksaan awam, kita
hebat dalam beberapa acara sukan serta kita amat digeruni dalam beberapa
pertandingan koakademik seperti pidato, koir, dan persembahan kebudayaan.
Pendek kata, kita telah membuktikan kemampuan untuk menjadi insan yang
seimbang. Sesungguhnya, semua kejayaan tersebut tidak lain dan tidak
bukan kerana guru-guru yang amat dedikasi yang berada di hadapan kita.
Hadirin sekalian,
Bercakap
bagi pihak diri saya sendiri, perasaan gembira, terharu dan bangga masih belum
mampu saya lahirkan sama ada dalam bentuk kata-kata mahupun tingkah laku. Tanpa
dibatasi oleh apa-apa sempadan, saya menganggap guru-guru sebagai ibu dan ayah
kepada saya. Mereka menyuluhi saya sinar hari depan yang meyakinkan. Mereka
amat penyayang dan mereka amat prihatin. Saya percaya walaupun setinggi langit
tangan menyapu awan, saya tidak mampu menoleh pandang melainkan SMK Ambang
Saujana tetap di hati dan pasti kekal abadi mencipta sejarah. Izinkan saya
mengambil segala inspirasi yang tuan-tuan dan puan-puan telah ilhamkan
sepanjang mendidik saya. Saya bertekad untuk membalas budi anda dengan membawa
balik kejayaan yang lebih cemerlang. Saya berjanji, demi anak nusa yang
terdidik sempurna di sini, tidak sama sekali-kali berlaku kacang melupakan
kulit sebaliknya tidak jauh seluang melaut balik juga ke muara.
Insya-Allah,
Rakan-rakan yang
dikasihi sekalian,
Diri
kita ibarat setinggi-tinggi terbang bangau hinggap semula di belakang kerbau.
Janganlah terjadi, daun melayang jauh perdu dilupakan. Pada kesempatan ini,
saya menyeru rakan-rakan yang bersama-sama mencipta kecemerlangan di sini agar
menyimpan iltizam untuk kembali kepada ibu kandung bagi menabur khidmat dan
bakti. Ayuh, masa kita di sini sudah tamat dan kita buka episod baru untuk
melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Yang penting kepada kita,
jangan sekali-kali kita pergi sehingga melupakan tempat jatuh bangun di sini
kerana, “Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula tempat menimba ilmu”. Selepas
mencapai kejayaan di peringkat yang lebih tinggi sentiasalah kembali menjenguk
sekolah yang telah mencipta sejarah cemerlang kita. Ingitlah pesan peribahasa,
daun boleh melayang jauh, tetapi getah tetap mengalir ke perdu.
Hadirin sekalian,
Berat
hati dan longlai langkah untuk saya pergi meninggalkan sekolah ini. Lipatan
sejarah yang telah ternukil sepanjang dididik di sini terus menjadi usikan
kenangan. Insya-Allah selagi hayat dikandung badan, budi para pendidik tetap
dikenang bak budi setahun segunung intan. Saya berdoa semoga Allah mencurahkan
rahmat dan keberkatan kepada tuan-tuan dan puan-puan agar terus berdedikasi
dalam mendidik anak-anak nusa. Izini kami pergi, dengan saya abadikan serangkap
pantun,
Burung terbang melintas sempadan,
Terbang menuju muara
segara;
Biar jauh berbilang lautan,
Sebutir katamu
menjadi mutiara.
Sekian terima kasih.
2. Ibu bapa
memainkan peranan yang penting dalam usaha menggalakkan anak-anak mementingkan
keindahan dan kebersihan alam sekitar. Bincangkan langkah-langkah yang boleh
dilakukan oleh ibu bapa untuk menggalakkan anak-anak menjaga keindahan dan
kebersihan alam sekitar.
NOTA : Soalan ini
terlalu hampir dengan isu soalan 2 dalam SPM NOVEMBER 2012.
3. Andaikan
anda seorang pemberita. Anda ditugaskan mewawancara seorang pegawai Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia tentang usaha menangani gejala rasuah dalam kalangan
masyarakat.
Tuliskan wawancara
tersebut selengkapnya.
Latihan 1
: Pelbagai bentuk penyelewengan seperti rasuah, penipuan, dan
menyalahgunakan harta kerajaan untuk kepentingan peribadi semakin menular sejak
belakangan ini. Perbuatan keji tersebut boleh mendatangkan pelbagai kesan
negatif kepada negara dan perlu ditangani dengan segera. Bincangkan kesan-kesan
penyelewengan kepada negara dan cadangkan langkah-langkah untuk menanganinya
daripada berleluasa.
Pendahuluan
: Sekali dalam setahun, yakni pada setiap kali
laporan audit oleh Ketua Audit Negara, pelbagai amalan salah laku dan
penyelewengan yang membabitkan wang rakyat terpampang di dada-dada akhbar.
Berdasarkan laporan audit pada Oktober 2012, sebanyak RM42.138
Bilion wang negara telah dibelanjakan secara salah dan mengalami kerugian.
Masya-Allah, alangkah banyaknya wang negara yang lesap angkara bikinan
tangan-tangan yang tidak amanah. Inilah sikap telunjuk lurus kelengkeng
berkait dan pepat di luar rencog di dalam yang masih
menjadi duri dalam daging terhadap negara. Dengan kata lain,
amalan keji ini adalah berpaksikan nafsu besar yang mementingkan diri sendiri
mengatasi kepentingan negara dan masyarakat. Amalan-amalan mazmumah itu sudah
pasti mendatangkan pelbagai impak negatif kepada negara dan seyogia perlu
ditangani segera dengan pelbagai tindakan yang tegas.
Kesan-kesan
negatif :
Isi
1 : Menjadi penghalang kepesatan pembangunan negara –
berlaku ketirisan dan ketidakjujuran - dana negara dicuri untuk kepentingan
peribadi – matlamat menjadi negara maju menjelang tahun 2020 tidak akan
terlaksana
Isi
2 : Negara akan muflis –
perbendaharaan negara tidak mampu menyalurkan wang yang terlalu banyak – simpanan
(rizab) negara kosong – berlaku krisis hutang ( contoh negara Greece, Sepanyol
dan beberapa negara di Afrika sedang berdepan dengan ancaman muflis)
Isi
3 : Boleh mengganggu-gugat keamanan dan kestabilan negara –
kemerosotan ekonomi menjadi punca utama sesebuah negara tidak stabil – berlaku
protes dan tunjuk perasaan – runtuhnya kuasa politik
Langkah-langkah
:
Isi 4
: Melaksanakan undang pencegahan jenayah rasuah dan penyelewengan yang lebih
tegas – untuk mengurangkan tindakan salah laku dan
amalan rasuah yang semakin leluasa – tindakan undang-undang berdasarkan Kanun
Aturcara Jenayah Seksyen 406 Kanun Keseksaan dengan hukuman maksimum 10
tahun penjara dan sebatan dan Seksyen 409 kanun sama membawa hukuman penjara
sehingga 20 tahun dan denda – tindakan hendaklah sekata tanpa memilih
bulu
Isi
5 : Menanamkan kesedaran dan integriti dalam kalangan pemimpin dan rakyat –
masyarakat yang beramanah dan telus menjadi benteng ketahanan negara –
melaksanakan pendidikan yang berterusan dari peringkat awal persekolahan –
kerajaan mewujudkan Institut Integriti Malaysia (IIM)
Isi
6 : Memperkasakan pendidikan agama dan moral –
wujud kesedaran atas rasa bersalah kerana tindakan yang menyalahi peraturan –
memperkasakan moral yang lebh suka menyumbang daripada menerima – (mencontohi
sikap ketelusan rakyat Jepun yang sanggup mengorbankan diri dan kedudukan
apabila terbukti tidak telus)
Kesimpulan
: Amat tepat sekali apabila dikatakan
amalan rasuah ibarat anai-anai yang memakan sepohon kayu yang sasa pun
pasti akan tumbang. Demikianlah, perbuatan rasuah yang menyamai musuh
dalam selimut dan tindakan bagaikan api di dalam sekam.
Penularannya amat sulit, namun kesannya terhadap kemusnahan sesebuah negara
amat berbahaya sekali. Oleh itu, sebagai rakyat Malaysia kita hendaklah
menjauhi sikap menggunting dalam lipatan untuk memenuhkan
tembolok sendiri akhirnya negara menerima padah. Berwaspadalah dengan pesanan,“RASUAH
MUSUH NEGARA”.
4. Malaysia
sentiasa mengadakan hubungan antarabangsa dengan negara-negara luar dalam
pelbagai bidang. Usaha ini sememangnya mendatangkan impak yang baik ke arah
pembangunan negara.
Huraikan faedah yang
diperoleh negara-negara di dunia melalui kerjasama serantau.
Pendahuluan: Ibarat hidup sandar-menyandar bagai aur dengan tebing.
Demikianlah hidup kita yang saling memerlukan antara satu dengan yang lain.
Kita tidak boleh hidup bersendirian bagai enau dalam belukar melepaskan pucuk
masing-masing. Banyak perkara yang kita perlu kepada sokongan orang lain. Tuhan
juga telah berfirman dengan maksudnya, “Aku jadikan manusia daripada
bersuku-suku dan berbangsa-bangsa agar mereka saling mengenali dan bertolong
bantu.” Oleh hal yang demikian, sebagai kerajaan yang bebas dan merdeka,
Malaysia telah mengambil inisiatif untuk menjalinkan hubungan diplomatik dengan
seluruh negara di dunia tanpa memilih perbezaan pendapat, ideologi,
bangsa, dan agama.
Isi 1: Memperluas
jalinan hubungan diplomatik dalam dasar luar negara – menjalinkan persefahaman dan hubungan bilateral dan multilateral
(hubungan dua hala dan pelbagai hala) dengan kerajaan di seluruh dunia - agar
dunia mengiktiraf Malaysia sebagai sebuah negara yang berdaulat dan merdeka -
mengelak perasaan curiga dan prejudis dalam kalangan masyarakat dunia
Isi 2: Mewujudkan
jalinan sosial, ilmu, dan budaya di peringkat global - menjadikan Malaysia sebagai hub pendidikan global - mengeksport dan
mengimport sumber maklumat dan ilmu pengetahuan melalui jaringan kerjasama di
bawah badan dunia seperti UNESCO - mengenali cara hidup budaya dan adat resam
pelbagai masyarakat dunia - menjalinkan persefahaman melalui misi sukan, kerja
amal, dan sumbangan kemanusiaan
Isi 3: Mewujudkan
rangkaian ekonomi dan perdagangan global - memperluas pasaran di
peringkat global - memperkenalkan produk Malaysia di pasaran antarabangsa –
menjalinkan hubungan dagang dan memperluas pasaran global – menarik lebih
banyak pelaburan asing ke Malaysia
Isi 4: Mewujudkan
jaringan serantau dan antarabangsa - mengambil bahagian
dalam pelbagai aktiviti antarabangsa – persidangan tentang siasah, ekonomi,
sosial, dan keamanan - menjaga kebajikan negara-negara serumpun dan serantau
(ASEAN), negara-negara merdeka (KOMANWEL), kebudayaan (OIC), dan dunia (PBB)
Isi 5: Memenuhi
tanggungjawab sosial untuk hidup sebagai warga dunia yang bersatu padu - menghormati hak asasi manusia untuk hidup bebas, berdaulat, dan
diiktiraf - tidak bersikap mementingkan diri dan boleh berada dalam kelompok
masyarakat dunia - memperluas sistem rangkaian maklumat global dalam jalinan
maklumat siber -membangunkan minda dan peribadi bangsa Malaysia agar setanding
dengan warga dunia
Kesimplulan : Dalam abad milenium ini, umat Malaysia tidak harus
terkongkong dalam belenggu katak di bawah tempurung. Kita tidak boleh lagi
hidup bersendirian kerana sebarang gerak geri kita sentiasa diperhati oleh
masyarakat luar. Daripada kita dianggap sebagai bangsa yang tidak mesra
masyarakat dunia dan disisihkan dalam pelbagai agenda lebih baik kita memberi
sumbangan sedaya yang mampu. Kita harus berbakti kepada masyarakat dunia
sekadar yang upaya bak kata peribahasa sedikit tanda ingat, banyak tanda ada.
YAYASAN ISLAM KELANTAN
1. Sekolah
anda akan menganjurkan, “Minggu Kebersihan dan Keceriaan Sekolah”.
Berikan pendapat anda
tentang program-program yang perlu dijalankan sepanjang minggu tersebut.
2. Slogan
“Membca Jambatan Ilmu” menunjukkan bahawa budaya membaca akan melahirkan
masyarakat yang berilmu dan mendatangkan faedah yang besar kepada negara.
Huraikan peranan yang
perlu dimainkan oleh ibu bapa untuk memupuk budaya membaca dalam kalangan
keluarga mereka.
Pendahuluan : Apabila seseorang itu cuba mengkaji dan mendalami kandungan yang
tersurat mahupun tersirat daripada Surah Al Alaq, nescaya jawapan yang
diperoleh tentulah amalan membaca adalah merupakan suatu kewajipan. Kewajipan
membaca bukan sekadar menjadi pelengkap kepada sesuatu peperiksaan, sebaliknya
menjadi tanggungjawab untuk melahirkan umat yang berjaya, bijaksana, dan hebat
menguasai dunia keilmuan. Namun demikian, saranan membaca menatijahkan nilai
yang paradoks apabila masyarakat Malaysia khususnya amat liat untuk membaca.
Sama ada di peringkat masyarakat umum hinggalah ke pusat-pusat pengajian,
amalan membaca gagal dibudayakan. Walaupun pelbagai kempen dan insentif diberi
untuk menyemarakkan amalan tersebut, hasil yang diperoleh amatlah mengecewakan.
Oleh itu, sejajar dengan sesuatu kejayaan itu bermula dari rumah, nescaya
keluarga haruslah memainkan peranan aktif untuk memupuk semula amalan membaca.
Isi-isi penting :
Isi 1
: Keluarga perlu membudayakan amalan membaca sama seperti aktiviti
tetap yang lain – (amalan membaca Quran bagi keluarga Islam),
amalan beriadah dan aktiviti menonton TV dijadikan sama penting dan seimbang
dengan amalan membaca
Isi 2 : Ibu
bapa hendaklah memiliki habit suka membaca – menanamkan
sifat meneroka dan mencari maklumat baru dengan membaca – membaca sebagai
suatu penerokaan minda – memberikan kesedaran kepada anak-anak
tentang asyiknya membaca
Isi 3
: Menyediakan prasarana dan sumber bacaan yang cukup – mempelbagaikan bahan bacaan mengikut minat dan tahap – tidak
boleh bergantung kepada minat sebelah pihak – fikirkan minat dan kecenderungan
anak-anak juga (ibu bapa tidak boleh terikat dengan membaca akhbar semata-mata)
Isi 4
: Menghidupkan amalan mentor membaca dalam keluarga – ibu membaca kisah penerokaan dan pengembabaraan kepada anak-anak
yang masih kecil – bapa membaca sumber-sumber berkaitan sejarah, politik dan
ekonomi dengan anak-anak yang lebih matang
Isi 5
: Mengadakan rutin tetap mingguan atau bulanan untuk berkunjung ke
kedai buku atau pameran buku (sekiranya ada) – memberi inovasi
dan perspektif baru kepada anak-anak tentang perkembangan dunia buku
Kesimpulan : Hidup dengan membaca ibarat minda yang sedang bergerak untuk
meneroka ke seluruh isi alam. Membaca umpama kita sedang berinteraksi atau
berdialog dengan seseorang insan bijaksana melalui huruf dan angka yang disusun
untuk menjadi fakta. Oleh itu, keluarga yang sentiasa membaca boleh diibaratkan
sebagai sedang mengembara ke seluruh polosok alam. Dengan hal yang demikian, pupuklah
minda ahli keluarga dengan amalan membaca.
3. Malaysia
berpotensi menjadi destinasi pelancongan utama di rantau ini.
Bincangkan sumbangan
sektor pelancongan kepada negara Malaysia.
Pendahuluan : Apabila berbicara perihal melancong, banyak orang yang akan
mengalih pandang sama ada ke negara-negara Barat mahu pun di negara-negara Asia
Timur Jauh seperti Jepun, Korea, dan Taiwan. Sebenarnya dalam ghairah kita
melancong ke tempat lain, tanpa disedari ramai pula pelancong asing yang datang
ke negara kita. Oleh itu, jelaslah bahawa Malaysia pun tidak kurang hebat
dengan destinasi pelancongan yang menarik. Peluang tersebut wajar sekali kita
manfaatkan demi faedah kepada negara kerana industri pelancongan sangat banyak
impaknya kepada kemajuan ekonomi, sosial, dan politik sesebuah negara.
Isi 1 : Dari segi
politik, hubungan antarabangsa dengan negara asing semakin meluas – imej Malaysia akan dihebahkan oleh duta-duta tidak rasmi yang
datang melancong
Isi 2 : Dalam aspek
ekonomi – banyak sekali peluang ekonomi yang terjana – kemajuan kepada
industri pelancongan itu sendiri seperti dalam bidang perhotelan – memajukan
industri hiliran berkaitan pelancongan seperti makanan, pakaian, cenderamata,
pengangkutan dan sebagainya.
Isi 3 : Dalam aspek
sosial – masyarakat setempat memperoleh pelbagai pendedahan daripada
interaksi dengan orang asing – aspek budaya – bahasa dan cara berfikir
Isi 4 : Malaysia dapat
memaksimumkan potensi negara – sistem
pengangkutan yang dibangunkan, kemudahan prasrana, alam sekitar yang
terjaga dan semua potensi alam berjaya dimanfaatkan
Isi 5 : Boleh
mempertingkatkan tukaran asing – satu lagi
peluang dalam bidang ekonomi – minat yang tinggi daripada pelancong-pelancong
dari Timut Tengah, Jepun, Korea, dan Eropah boleh meningkatkan kadar tukaran
mata wang negara.
Kesimpulan : Sektor pelancongan sebenarnya telah lama menjadi penjana ekonomi
kepada banyak negara di dunia. Walaupun industri pelancongan sering dilabelkan
dengan pelbagai implikasi yang negatif, namun imej tersebut boleh diatasi
sekiranya rakyat Malaysia sendiri memiliki jati diri yang kuat terutama dalam
aspek budaya dan agama. Janganlah sebabkan nilai setitik rosak susu
sebelanga.
TERENGGANU
1. Sebagai
setiausaha sidang redaksi majalah sekolah, anda ditugaskan untuk menyediakan
satu laporan tentang Hari Kokurikulum yang diadakan di sekolah anda.
Sediakan laporan itu
selengkapnya.
2. Ibu bapa
menjaga anak-anak dengan penuh kasih sayang, namun apabila anak-anak meningkat
remaja ada antara mereka yang terlibat dengan pelbagai masalah sosial.
Jelaskan faktor-faktor
yang mendorong berlakunya keadaan sedemikian.
Pendahuluan : Tokoh-tokoh psikologi menegaskan bahawa alam remaja ialah
alam yang penuh mencabar, indah, futuristik, dan kadang-kadang pincang. Tempoh
usia remaja juga menjadi wilayah usia yang memisahkan dunia kanak-kanak dan
dewasa. Ada ketikanya remaja menjadikan diri mereka seolah-olah sudah dewasa
sebaliknya dalam situasi yang lain pula mereka bagaikan keanak-anakan.
Kadang-kadang mereka begitu agresif mencuba dan menuntut perkara yang
bukan-bukan. Sifat agresif dan mudah memberontak itulah yang meletakkan remaja
sebagai golongan yang sentiasa ghairah menuntut pelbagai kebebasan, namun
kesudahannya mereka terjebak dengan pelbagai masalah sosial.
Isi 1 : Remaja
mahu mereka dilihat sudah benar-benar bebas
- mahu
segera keluar daripada sebarang kawalan dan kongkongan
- berasa
diri sudah bebas daripada tempoh alam kanak-kanak
- sudah
yakin untuk membuat keputusan sendiri
Isi 2 : Remaja
lebih yakin apabila berada dalam lingkungan rakan sebaya
- mahu
diri dan kelompok diiktiraf
- berani
membuat keputusan sendiri apabila berada dalam lingkungan rakan sebaya
- beranggapan
ibu bapa, guru-guru dan orang yang lebih tua tidak mampu menyelami hati dan
perasaan mereka
- menggunakan
pendekatan memberontak daripada nasihat dan berunding
Isi 3
: Amalan masyarakat kini yang lebih banyak memberikan kebebasan
kepada remaja
- kesibukan
ibu bapa bekerja
- kesuntukan
masa ibu bapa memberikan peluang remaja lebih bebas
- mula
mengenali alam pembebasan lebih awal daripada yang sepatutnya
- mula
menunjukkan personaliti ingin bebas daripada sebarang kongkongan
Isi 4
: Terpengaruh dengan ideologi pembebasan di Barat
- pengaruh
ideologi “Born to be free”
- pengaruh
daripada kumpulan muzik rock metal dan heavy metal
- cuba
mencari platform sendiri
Isi 5
: Tandus nilai-nilai peradaban Timur
- kejumudan
dan kejahilan fahaman agama dan moral
- cuba
memutuskan cengkaman keluarga, adat, dan masyarakat
- berbangga
apabila dikenali sebagai remaja bebas
- menganggotai
kumpulan pemuda rempit, skinhead, dan muzik liar
Kesimpulan : Kebebasan merupakan manifestasi daripada tuntutan semula
jadi manusia. Kebebasan dapat melahirkan insan yang berdikari, berani, dan
tabah. Dengan memiliki kebebasan, manusia dapat menentukan arah tuju dan
pilihan ideologinya. Sungguhpun demikian, apabila kebebasan dijadikan sebagai
matlamat hidup, berkemungkinan manusia melakukan pelbagai tindakan yang
melebihi had etika, budaya, dan norma dalam masyarakat. Justeru, tidak salah
remaja memcari kebebasan asalkan kebebasan yang diperoleh bakal mematangkan diri
mereka.
3. Gejala
rasuah dalam masyarakat boleh membawa banyak kesan negatif seperti manfikan hak
rakyat serta menjejaskan imej negara.
Huraikan
langkah-langkah yang boleh diambil untuk menangani gejala ini.
4. Pergolakan
dan peperangan yang berlaku di sesebuah negara bukan sahaja menjejaskan
keamanan negara tersebut malahan turut menjejaskan negara-negara serantau.
Ulaskan peranan yang
boleh dimainkan oleh pemimpin-pemimpin dan pertubuhan-pertubuhan di peringkat
serantau dan dunia untuk menangani krisis ini.
Pendahuluan : “Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah”.
Petikan daripada peribahasa tersebut mendedahkan betapa besar sungguh impak
daripada para pemimpin. Elok pemimpin eloklah rakyat, sebaliknya apabila
pemimpin rosak maka rakyatlah yang akan menanggung sengsara. Pergolakan dan
kempen berdarah yang melanda negara-negara Timur Tengah benar-benar mendedahkan
tembelang buruk para pemimpin yang gagal menguruskan negara dan rakyat
masing-masing. Demi keamanan sejagat, para pemimpin di seluruh dunia hendaklah
insaf bahawa mereka ialah penentu sama ada dunia ini sebagai syurga kehidupan
ataupun menjadi pentas neraka yang sengsaranya bertimpa-timpa ibarat lautan
yang tidak bertepi.
Isi 1 : Para
pemimpin harus sedar mereka sebenarnya memikul amanah bukan sebagai penyebar
fitnah – sedar akan tanggungjawab kesengsaraan yang terpaksa ditanggung oleh
berjuta-juta manusia berpunca daripada pemimpin – peristiwa Perang Dunia adalah
berpunca daripada sikap tidak bertolak ansur antara blok ‘Triple Antante dan
Triple Alliance’
Isi 2 : Pemimpin mesti
peka terhadap order dunia sekarang yang lebih mengutamakan kebijaksanaan
daripada kekerasan dan keganasan – kejatuhan beberapa pemimpin di negara-negara
Timur Tengah boleh dijadikan iktibar
Isi 3 :
Pemimpin-pemimpin blok negara kaya bertanggungjawab menyelamatkan kesengsaraan
di negara-negara miskin dan tertindas – membantu atas dasar kemanusiaan bukan
atas dasar muslihat politik
Isi 4 : Badan
Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) hendaklah diberi lebih peranan untuk
menghalang penindasan pihak tertentu – kuasa veto kumpulan negara kuasa besar
tidak wajar diamalkan
Isi 5 : Wujudkan
musyawarah dan baiah pemimpin seluruh dunia bahawa dunia ini sebagai tempat
keamanan dan berkasih sayang – elakkan sikap tamak dan gila akan kuasa
Kesimpulan : Berdasarkan kata-kata daripada Nabi SAW yang bermaksud, “ Tingkah
laku rakyat adalah bergantung kepada tingkah laku pemimpin” membuktikan bahawa
peranan pemimpin adalah amat besar dalam menerajui order dunia. Kebobrokan
dunia yang terjadi pada hari ini bukanlah berpunca daripada malapetaka alam
mahupun kemiskinan dan sebagainya, tetapi akibat tiada sikap tolak ansur antara
pemimpin. Oleh itu, sesat di hujung jalan baliklah ke pangkal jalan.
JUTAAN TERIMA
KASIH KEPADA TH.HJ.ISHAK MD SHAH KERANA MENYEDIAKAN RANGKA KARANGAN DAN CONTOH
KARANGAN.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan