Jumaat, 26 Oktober 2012

Karangan Dimensi Keluarga

Anak-anak yang dikasihi,

Isi-isi yang berikut tetap boleh digunakan untuk menjawab soalan dimensi kedua iaitu KELUARGA. Sesuaikan isi mengikut kehendak soalan.

1. PEGANGAN AGAMA YANG KUKUH.

    "Orang yang kurang pegangan agama umpama sebuah bahtera yang belayar di tengah samudera tanpa   jurumudi. Nescaya bahtera berkenaan akan tenggelam atau tidak akan sampai ke destinasinya."

   "Orang yang ada pegangan agama dapat membezakan intan dengan kaca, halal dengan haram, syurga dengan neraka, baik dengan buruk, pahala dengan dosa".

     "Orang yang ada ilmu tetapi tiada pegangan agama umpama Orang Kelainan Upaya (OKU)", kata Albert  Einstein.

2. MENGAMALKAN GAYA HIDUP SIHAT

     "Otak yang cerdas berada dalam badan yang cergas".

      "Rakyat Sihat, Keluarga Bahagia, Negara Sejahtera".

3. MEMBINA INTELEK DAN MENINGKATKAN ILMU PENGETAHUAN

     Ilmu pengetahuan adalah satu perkara yang sangat luas bidangnya dan sememangnya tidak mampu dikuasai semuanya oleh manusia. Dalam al-Quran Allah S.W.T. telah Mengumpamakan ilmu itu sebagai lautan luas, yang mungkin mampu diperolehi oleh manusia hanyalah setitis daripadanya. Walaupun begitu peri pentingnya ilmu pengetahuan itu tidak boleh dinafikan, sehingga pencariannya dikategorikan sebagai satu tuntutan yang fardhu. Rasulullah s.a.w. menyebutkan melalui sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Maiah dari Anas:

Maksudnya: Daripada Anas r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Menuntut  ilmu itu wajib ke atas tiap-tiap orang Islam.” (Riwayat Ibnu Majah)
Dalam konteks membina ‘syurga’ dalam rumahtangga, kesedaran terhadap peri pentingnya ilmu pengetahuan sangat mustahak. Ibu bapa selaku ketua keluarga mempunyai peranan yang besar dalam mencorakkan anak-anaknya. Bermula di peringkat bayi, malah sejak dari dalam kandungan lagi, sehinggalah mereka remaja dan seterusnya dewasa, pendidikan perlu diberikan mengikut tahap dan peringkat masing-masing. Kemudahan-kemudahan pelajaran yang sedia ada seperti tadika, sekolah, maktab dan pusat pengajian tinggi seharusnya dimanfaatkan sepenuhnya.
4.
AKTIVITI BEREKREASI DAN BERIADAH

     Memberi peluang kepada ahli keluarga berbincang dan bertukar-tukar pendapat dan mencari penyelesaian terhadap sesuatu masalah yang dihadapi oleh anak. Keluarga bahagia ialah keluarga yang dapat mewujudkan tradisi makan bersama-sama sekurang-kurangnya sekali seminggu iaitu pada cuti hujung minggu. Malam ialah waktu yang agak sesuai untuk menghadapi makanan secara bersama-sama keluarga kerana semua ahli keluarga pada waktu itu telah selesai menunaikan tanggungjawab masing-masing dalam bidang pekerjaan dan pelajaran. Makan bersama-sama  keluarga boleh mengeratkan lagi rasa kasih sayang mawaddah antara anggota keluarga.

5. MENGEKALKAN KEDAMAIAN DAN KERUKUNAN RUMAHTANGGA

  • Tolong-Menolong dan Bantu-Membantu Dalam Keluarga
  • Hubungan Kejiranan Yang Baik
  • Menunaikan Tuntutan Fardhu Kifayah ( Maksud fardhu kifayah dalam konteks kesejahteraan         keluarga ialah semua ahli keluarga khususnya anak-anak hendaklah dilatih dengan asas-asas kemahiran hidup ataupun ilmu-ilmu teknikal yang ada hubungkait dengan alam rumahtangga.)

6. KEDUDUKAN KEWANGAN YANG SEMPURNA

  • kedudukan kewangan penting untuk menangani segala keperluan asas.
  • Tanggungjawab ayah untuk memastikan keperluan material dipenuhi.
  • "Ada wang semua jadi".

kesimpulan:


“Bukanlah kekayaan itu dengan banyaknya harta benda tetapi kekayaan sebenar ialah kaya hati.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Maksud kaya hati seperti yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. itu ialah apabila hati menjadi tenteram, tenang dan merasa cukup terhadap nikmat yang dimiliki. Dari hadith ini nyatalah bahawa harta benda bukan ukuran kebahagiaan seseorang, tetapi kebahagiaan itu sebenarnya terletak di hati. Dalam hal ini, hati perlu dijaga dan beri haknya, supaya lahir sifat-sifat mulia dan terpuji seperti amanah, bersyukur, sangka baik terhadap orang lain dan sebagainya. Jelaslah bahawa dalam sesebuah rumahtangga kebahagiaan hati adalah sesuatu yang amat perlu.



Tiada ulasan: