Ahad, 7 Februari 2016

DRAMA TINGKATAN 5 TAHUN 2016

BUKAN GILA
(ShariffShaary)
1.0       SINOPSIS

ADEGAN I

Drama ini mengisahkan tentang Azmir yang dimasukkan ke wad kerana dikatakan kurang siuman. Semasa di dalam wad, fikirannya bercelaru dan dengan membayangkan kehadiran Ani,  bapadan Pak Haji serta berdialog dengan mereka. Dialog-dialog  tersebut telah memperlihatkan perbezaan prinsip yang menjadi pegangan Azmir.

ADEGAN II

Azmir telah dilawati oleh doktor. Doktor telah mengizinkan Azmir untuk keluar bersiar-siar dari wad pesaki tjwa. Namun begitu, doktor berpesan supaya Azmir tidak pergi jauh, hanya di kawasan wad sahaja.

ADEGAN III

Dalam adegan ini terdapat sesi pementasan lakonan yang diarahkan oleh Arif dan tiga orang pelakon. Setiap watak menyatakan prinsip hidup yang berbeza tentang dunia. (dunia ialah kuasa, wang ialah dunia dan dunia ialah fikiran). Azmir pula berpendapat bahawa yang  penting ialah sistem. Sistem yang betul ialah sistem yang  prorakyat. Rakyat yang berkuasa menentukan segala-galanya. Dialog mereka berkisar tentang kehidupan ini  yang  berbentuk lakonan atau realiti. Azmir berpendapat bahawa sejarah membuktikan bahawa rakyat yang betul dan kemenangan sentiasa berpihak kepada rakyat. Pada masa yang sama Azmir sering melaung kesakitan pada kepalanya. Azmir diragui oleh kawan-kawannya sama ada Azmir benar-benar sakit atau hanya lakonan. Kemudian Doktor Razi telah datang dan membawa Azmir kembali ke wad setelah tiga hari telah hilang.

ADEGAN IV

Arif, Pelakon 1, Pelakon 2 dan Pelakon 3 telah menziarahi keluarga Azmir. Mereka ingin mendapatkan maklumat latar belakang hidup Azmir. Ibu bapa Azmi rnenceritakan kisah Azmir yang  tinggal dengan neneknya,  bersikap gila-gila, mula berpelakuan aneh apabila berada dalam tingkatan 6 dan tidak dapat menamatkan pengajian di universiti. Dia juga menggunakan nama W.A. Domski dan bercakap dalam bahasa  Indonesia. Rakan Azmir pula  mempunyai persepsi yang berbeza tentang diri Azmir. Rakan Azmir berpendapat mungkin Azmir kekurangan kasih sayang  dan sokongan daripada kedua ibu bapa. Pelakon 2  pula berpendapat Azmir sedang menanggung kesakitan  yang  berat. Pelakon 1 pula berpendapat mereka perlu membantu Azmir kerana pada tanggapannya dia memerlukan kasih sayang, bukan cemuhan dan penghinaan.

ADEGAN V

Azmir bermonolong tentang kisah lampau hidupnya bercinta dengan Ani. Azmir juga bermonolog tentang suka duka kehidupannya. Manusia sering tertipu dengan keindahan dunia tanpa pertimbangan  yang  rasional. Akhirnya dia memilih untuk hidup bersendiri dan menilai cinta dalam kehidupan. Manusia ialah pemburu dalam kehidupan

ADEGAN VI

Berita kematian Azmir dilaporkan dalam akhbar pada 21 Jun 1993. Kematiannya amat mengejutkan dan dikaitkan berpunca daripada penyakit barah otak dilamainya. Ani menyesal kerana meninggalkan Azmir

2.0       PEMIKIRAN

Setiap orang mempunyai prinsip hidup dan ideologi yang berbeza yang boleh mempengaruhi tindakan / cara hidup.

3.0       PERSOALAN

1.         Perbezaan pemikiran dan tindakan menyebabkan seseorang itu dianggap    janggal             oleh masyarakat sekeliling.
- Azmir dianggap gila kerana mempunyai pandangan  yang berbeza tentang hidup (cinta, sifat kemanusiaan, prinsip hidup) berbanding orang lain.
2.         Kepentingan cinta dan kasih sayang
            Contoh: Cinta dan kasih sayang amat penting bagi menjamin kebahagiaan
3.         Rencah kehidupan
            Contoh: hidup ini ibarat roda yang berputar, ada suka dan dukanya.
4.         Dunia ini ibarat pentas lakonan
            Contoh: dalam kehidupan  di dunia ini, manusia ialah pelakonnya yang
            Membawa pelbagai watak
5.         Kesakitan boleh membawa penderitaan
            Contoh: Azmir yang menanggung kesakitan kerana menghidap barah otak.
6.         Sokongan daripada ahli keluarga terdekat boleh memberi kekuatan dalam                              menghadapi cabaran hidup.
Contoh: Azmir menanggung cabaran hidup tanpa sokongan ibu bapa dan
Kekasih hati.
7.         Keprihatinan perlu ada dalam diri setiap manusia.
Contoh:Tindakan para pelakon  yang mengunjungi rumah Azmir untuk
Mengetahui latar belakang hidup Amir
8.         Setiap orang perlu mempunyai sikap bantu-membantu.
Contoh : Para pelakon yang membantu mengurangkan kesakitan dengan
memicit-micit kepalanya
8.         Kekuasaan Tuhan
            Contoh: perlu menerima takdir terhadap yang telah ditentukan oleh Tuhan
9.         Sifat berterima kasih
Contoh: setiap manusia perlu berterima kasih terhadap sumbangan orang lain
Dalam kehidupan mereka – ibu bapa, para petani.
10.       Hikmah di sebalik sesuatu kejadian
            Contoh: sesuatu kejadian yang berlaku mempunyai pelbagai hikmah yang

            tersembunyi

Tiada ulasan: