Ahad, 21 Februari 2016

LATIHAN MENUKAR CAKAP AJUK KE CAKAP PINDAH

Kepada anak-anak didik di 5ICT, berikut ialah latihan tatabahasa – cakap ajuk cakap pindah  pada hari Isnin 22.2.2016. Sila sediakan jawapan dan kita bincang jawapannya pada hari Isnin.
Tukar cakap ajuk ke cakap pindah.
1.“Awak sudah makan?” Tanya Nur kepada Ahmad.
…………………………………………………………………………………………
2.“Awak nak pergi ke mana?” Tanya Lai kepada Mei Mei.
…………………………………………………………………………………………
3.“Muthu, kenapa awak tak hadir sekolah semalam?” Tanya Pn.Maslina.
…………………………………………………………………………………………
4.“Semua murid kelas 5ICT turun ke padang sekarang juga,” kata En.Farid.
…………………………………………………………………………………………
5.“Hai, Ani! Mengapa termenung?” Tanya Natasya.
…………………………………………………………………………………………
6.“Siti, boleh kautolong aku?” Tanya Mellisa. 
…………………………………………………………………………………………
7.“ Bagaimana dengan rancangan awak ? “ tanya Salleh kepada Selvam.
…………………………………………………………………………………………
8.Tukarkan cakap ajuk di bawah ini kepada cakap pindah

Hassan
Hai, Shiela! Tahniah!
Shiela
Tahniah? Mengapa? Aku belum tahu hujung pangkal percakapan kamu.
Hassan
Tahniah kerana awaklah pelajar cemerlang SPM sekolah kita. 
Shiela
Siapa yang memberitahu kamu? Aku sendiri pun belum tahu lagi.
Hassan
Cikgu Halimah yang memberitahu aku semasa aku ambil slip keputusan peperiksaan tadi.
Shiela
Nantilah, aku ke sekolah dulu.  Aku perlu pastikan dulu benar tidaknya kata-kata kamu itu.
Hassan
Percayalah cakap aku. Aku serius.
Shiela
Aku kena hati-hati dengan kamu, dulu aku pernah terkena sekali.
Hassan
Kali ini aku tak tipu lagi.
Shiela
Lain kali jangan biasa berbuat sesuatu yang orang tak percaya.  Berita betul sekalipun orang masih sangsi.

Tiada ulasan: