Rabu, 26 Oktober 2011

Ramalan Novel SPM 2011

Berdasarkan novel yang anda baca, huraikan persoalan yang terdapat dalam novel berkenaan.
Renyah:
Novel yang saya baca ialah Renyah. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah kepentingan ilmu dan pengalaman. Sebagai contoh, Datuk Dolhi membaca banyak buku sebagai persediaan sebelum menyampaikan ceramah. Selain itu, terdapat persoalan tentang kerajinan dalam memajukan diri. Sebagai contoh, Datuk Dolhi rajin melawat projek, pergi ke luar negara untuk mencari peluang perniagaan dan mencari rakan niaga. Juga terdapat persoalan penyalahgunaan pengaruh. Sebagai contoh, Tengku Munir, seorang ahli perniagaan dan juga kerabat diraja menggunakan tekanan dan ugutan supaya Hasnol meluluskan semua tender yang dipohon oleh syarikatnya. Persoalan lain ialah kegigihan dalam mencapai cita-cita. Sebagai contoh, Wahi gigih memajukan diri mengikuti kursus di Jepun sehingga diberi kepercayaan menerajui perniagaan Dolhi-Albert Holdings bagi menggantikan Datuk Dolhi.

Sutera Dalam Lukisan

Novel yang saya baca ialah Sutera Dalam Lukisan. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah sikap masyarakat yang prihatin dan belas kasihan kepada orang lain. Sebagai contoh, Adila prihatin dan belas kasihan kepada Bujei. Adilah berusaha untuk mengubah hidup Bujei. Selain itu, terdapat persoalan masyarakat yang suka menabur fitnah. Sebagai contoh, Alias banyak menyebar berita yang tidak benar dalam kalangan masyarakat kampung bahawa Bujei menghidap penyakit AIDS yang menyebabkan pertunangan Adilah dengan Faisal telah putus. Juga terdapat persoalan tentang amanah dalam menjalankan tanggungjawab. Sebagai contoh, Pak imam bersama-sama isterinya pergi ke rumah Sidang Saman sebagai wakil untuk merisik Adilah bagi pihak Alias sebagai menunaikan amanah kakaknya, Opah Arah. Persoalan lain ialah, kenangan pahit mengubah personaliti seseorang. Sebagai contoh, setelah dikecewakan oleh Faizal, Adilah membawa hati yang luka ke kampung bapa saudaranya dan menjadi seorang gadis yang berani dan tegas.

Kabus di Perbukitan

Novel yang baca ialah kabus di Perbukitan. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah perpishan ibu bapa menyebabkan anak-anak menjadi mangsa. Sebagai contoh, Kamarudin meninggalkan Salmah tetapi membawa bersam-sama Rahayu ke Indonesia menyebabkan pasangan kembar tersebut terpisah dan merindui antara satu sama lain. Persoalan lain ialah ikatan kekeluargaan yang erat. Sebagai contoh, Rahayu dijaga oleh ayah dan ibu tirinya, manakala Faridah dibela oleh ibunya sendiri. Namun, Rahayu sentiasa merindui kakaknya, Faridah. Selain itu, persoalan lain ialah sikap berdikari golongan siswqazah. Sebagai contoh, Azrul yang merupakan siswazah yang menganggur, berusaha untuk menjadi penternak kambing. Juga terdapat persoalan cinta terhadap alam sekitar. Sebagai contoh, Azrul aktif dalam program-program pemeliharaan alam sekitar.

Interlok

Novel yang saya baca ialah Interlok. Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah sikap tolong-menolong tanpa mengira kaum. Sebagai contoh, Musa menyelamatkan Maniam apabila dia dipukul. Maniam pula menolong Seman untuk mendapatkan kerja di ladang. Selain itu, terdapat persoalan berhijrah demi mencari rezeki. Sebagai contoh, Kim Lock meninggalkan kampungnya menuju ke Tanah Melayu dan mencari rezeki dengan pelbagai cara. Persoalan lain ialah sikap manusia yang sanggup menindas orang lain. Sebagai contoh, keluarga Seman ditipu oleh Cina Panjang untuk mendapatkan tanah. Juga terdapat persoalan perjuangan untuk membebaskan negara dripada penjajah. Sebagai contoh, Lazim menggerakkan orang Melayu untuk menentang Malayan Union.

PAPA...(akhirnya kau tewas jua)

Novel yang saya baca ialah PAPA...(akhirnya kau tewas juga). Persoalan yang terdapat dalam novel ini ialah masalah dalam kehidupan berpoligami. Sebagai contoh, Julia sukar menerima hakikat bahawa ayahnya berkahwin lagi dalam keadaan ibunya yang masih koma. Selain itu, terdpat persoalan tentang pengorbanan seorang isteri terhadap suaminya. Sebagai contoh, Intan Muliana sanggup mengandung lagi walaupun dia mengetahui risiko yang akan dihadapinya. Juga terdapat persoalan tentang kegigihan dalam emnuntut ilmu. Sebagai contoh, Julia tetap cemerlang dalampelajarannya sehingg aberjaya melanjutkan pelajarannya ke UIA walaupun ibunya dalam keadaan koma.

Tiada ulasan: