Rabu, 8 Oktober 2008

Kerangka karangan: Keracunan makanan_Laporan

Tajuk: Laporan Punca-punca Keracunan Makanan di Kalangan Penghuni Asrama dan Langkah-langkah mengatasinya.


1.0 Pendahuluan


Pada masa ini jumlah kejadian keracunan makanan di kalangan penghuni asrama semakin meningkat. Kejadian ini bukan sahaja menyebabkan kesihatan mereka terjejas malah sekiranya kritikal boleh mendatang maut. Suatu jawatankuasa telah dibentuk untuk mengkaji punca-punca kejadian tersebut berlaku, di samping menyediakan cadangan untuk mengatasinya.


2.0 Senarai nama ahli jawatankuasa


(Dianggotai oleh pengerusi dan ahli jawatankuasa)


3.0 Punca-punca kejadian keracunan makanan.


3.1 Sikap negatif pengusaha kafeteria asrama dan pembekal makanan.


Pengusaha kafeteria asrama dan pembekal makanan tidak mengambil berat aspek kebersihan dan keselamatan makanan yang dibekalkan. Makanan dibiarkan terdedah kepada lalat, tidak menggunakan air masak untuk menyediakan minuman, makanan dalam tin telah tamat tarikh luput, bahan-bahan mentah yang tidak bermutu, sayuran yang mengandungi bahan kumia tidak dibersihkan dengan betul.


3.2 Sikap negatif tukang masak.


Kebanyakan tukang masak tidak memastikan kebersihan bahan mentah yang disediakan oleh mereka. Mereka membersihkan bahan mentah seperti daging, ayam dan sayuran dengan secara ala kadar. Alat memasak tidak bersih. Ada juga tukang masak yang menyimpan kuku panjang dan tidak mencuci tangan sebelum masak.


3.3 Sikap pelajar


Pelajar-pelajar harus memeriksa kandungan keadaan makanan sebelum di makan. Sekiranya makanan berbau basi, ikan berbau hanyir , laporkan kepada penyelia asrama. Mereka juga boleh melihat secara rambang keadaan dapur asrama dan pekerjanya semasa mengambil makanan. Sekiranya keadaan dapur kotor , sudah tentulah makanan yang dimakan tidak selamat.


4.0 Langkah-langkah mengatasi.


4.1 Pihak pentadbir dan Jabatan Kesihatan boleh memantau penyediaan makanan yang disediakan di dapur asrama secara mengejut.


4.2 Syarat pemberian kontrak kepada pembekal mesti diketatkan. Antaranya penyediaan makanan yang bermutu dan selamat dimakan. Sekiranya mereka melanggar syarat kontrak mereka akan ditarik balik.


4.3 Kempen tentang kepentingan aspek kebersihan dalam memproses makanan yang bermutu dan selamat dimakan hendaklah sentiasa diadakan. Melalui kempen dan ceramah penghuni-penghuni asrama dapat memastikan makanan yang dibeli berada dalam keadaan yang selamat.


5.0 Kesimpulan


Masalah keracunan makanan tidak boleh diambil mudah kerana melibatkan nyawa dan kesihatan . Oleh itu, cadangan-cadangan yang dinyatakan tadi hendaklah dilaksanakan bagi mengatasi masalah ini. Semua pihak harus memberikan kerjasama dan komitmen padu untuk menangani masalah ini.



Laporan disediakan oleh,

……………………………..

Nama:

Setiausaha

Jawatankuasa Mengkaji Punca-punca Keracunan Makanan

Sumber: Portal Pendidikan Utusan

Tiada ulasan: